http://www.cc-noo.nl/images/uploads/image/Martijn%20Wessels%20(3).jpgJ. Wessels en zoon - V15 BOXTEL 2019

Zaterdagmiddag 13 april, Vinkenweg 32, Westerhaar: in de grote tuin achter het huis onder het afdakje bij het tuinhuisje zitten drie mensen, broer Stefan, oom Henk en oom Arjan ingespannen te turen richting het zuiden. Even verderop zit de hoofdpersoon van dit verhaal Martijn Wessels, vlak voor het duivenhok onrustig op zijn stoel te wachten, ook met de blik richting zuid, want daar vandaan moeten ze vandaag komen, gelost om kwart voor elf in Boxtel met een stevige kopwind. Martijn (23 jaar), van beroep groenteboer bij de Jumbo in Vriezenveen, heeft de fijne kneepjes van de postduivensport al van jongs af aan meegekregen en het is mooi om te zien dat het levenswerk van Jan hier voortgezet wordt door zoon Martijn. Terug naar zaterdagmiddag, kwart over twaalf: Martijn en de drie vaste supporters hebben nog steeds geen enkele duif zien vliegen. Op de app van het Duivenhoekje ziet Martijn de eerste melding binnen komen: in Rijssen is om 12.15 geconstateerd, dus je moet ongeveer om 12.30 een duifje kunnen pakken.

Jan Nijboer meldt als 2e in de app om 12.30. De spanning stijgt aan de Vinkenweg. Martijn denkt bij zichzelf: ’als ik dat wil winnen moet ik sowieso rond 12.33 draaien’. Plotseling wordt de stilte verstoord door oom Arjan, die opmerkt: ‘Martijn, er zit een duif op de klep”. De winnende duivin, NL18-1565365, is vanaf de westelijke kant gekomen en direct op de klep geland en geconstateerd op 12.33.19. Hiermee heeft ze de wachters verrast en wint zij het eerste CCNOO-concours van 2019 tegen 2059 duiven. Martijn vertelt: ‘De winnende duif is zelf gekweekt en won als jonge duif een paar prijsjes. De vader (17-1753471) is van ons eigen soort en de moeder ( 17-1753407) komt bij Raymond Niks en zoon vandaan, gekregen als ruilduifje. Deze moeder van de winnaar is op deze vlucht als 2e geconstateerd om 12.35.48, wat een 4e plek betekent in de vereniging Ons Genoegen. Dus dochter en moeder op kop!’ Aan de Vinkenweg wordt gespeeld met ongeveer 40 duiven, 25 doffers en 15 duivinnen.

Op het ene hok worden doffers en duivinnen gespeeld en op het andere hok komt de doffer altijd op een duivin thuis. Als er een doffer of duivin een paar keer op een lege bak thuis komt blijft er de volgende wedvlucht wel 1 van de 2 duiven thuis, i.v.m. de motivatie. De duiven worden voor het korven altijd getoond ( ongeveer een half uur). De doffers en duivinnen trainen 1x per dag een uur, duivinnen met vlag en doffers zonder. De duiven worden altijd binnen geroepen met pinda’s, daar zijn ze dol op! De doffers worden in de broedbak gevoerd in potjes (1x per dag). Na de maaltijd krijgen de doffers en duivinnen een handje snoepzaad en een handje mineralenmix per afdeling. De duivinnen kunnen na de training 15/20 minuten eten wat ze willen, daarna wordt de voerbak verwijderd en worden de duivinnen opgesloten achter de rekken. ‘s Morgens krijgen de duivinnen een klein beetje snoepzaad en voor de rest wordt er ’s morgens niets gedaan aan de duiven. Er wordt gevoerd met voer van Beyers (Premium Verkerk Light en Beyers Verkerk Sport) daarnaast wordt er wat Walzoontjes toegevoegd in het begin van de week en 10% P40 korrel. De doffers en duivinnen worden het zelfde opgevoerd.

Drie weken voor het seizoen krijgen de doffers en duivinnen een geelpil opgestoken van de Weerd ( Belga Magix) daarnaast krijgen de duiven een 5 daagse orni-roodkuur (van der Sluis) voor de koppen toegediend. Tijdens het seizoen krijgen de duiven 1x in de maand een geelpil. Bij thuiskomst wordt er druivensuiker gegeven, de dag er na wordt er ter ontsmetting BS (de Weerd). Af en toe wordt er wat voor de koppen ingezet, de ene keer Orni-rood en de andere keer Belgatai. Tijdens het vliegseizoen worden iedere zaterdagmorgen alle vlieghokken gestofzuigd , uitgespoten met halamid en uitgebrand met de brander. ‘Ik weet niet of het helpt maar ik heb er een goed gevoel bij als de duiven in een schoon hok terugkomen, aldus Martijn. Martijn, gefeliciteerd!

Bron: http://www.cc-noo.nl

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Geluk

Met geluk vaart niemand wel zeggen ze wel eens. En laat ik deze week eens geluk hebben door de eerste in de club te ...

Ad de Jong

Half mei, aanloop naar Limoges

Eindelijk weekend, dat was de gedachte toen ik vrijdagavond de deur opentrok en Vera kon begroeten. Het was nogal ...

John Logemann

Duiven gedesoriënteerd...?

Ja dat is denk ik wel het goede woord. De duiven deden bij terugkomst vreemd er klopte geen sodemieter van... Het was op ...

Evelien's Journaal

COLUMNS

Nogmaals Conditioneren

‘Hoe komt het dat jouw jongen zo goed binnenkomen en waarom toon je weduwnaars nooit hun duivin?’ vroeg ...

Ad Schaerlaeckens

Half mei, aanloop naar Limoges

Eindelijk weekend, dat was de gedachte toen ik vrijdagavond de deur opentrok en Vera kon begroeten. Het was nogal ...

John Logemann

Schatbewaarders / Ben Hendriks - ...

Er zijn een aantal duivenrassen die zeer tot de verbeelding spreken. Een daarvan is het ras van Wanroy. Dit ras werd door ...

Nico van Veen