Het seizoen 2018 zit er op, de strijd wie het beste zou zijn is beëindigd en de comb. Rekker-Westra uit Berlikum (Friesland) kon de trofeeën van 1e onaangewezen en 1e aangewezen opeisen. Deze man/vrouw combinatie vliegt op één van de verste afstanden binnen het nieuwe VNCC gebied, want dit is het 2e jaar dat ook liefhebbers uit het noorden mee kunnen vliegen. De combinatie heeft de laatste jaren al laten zien dat hier geweldige goede duiven vliegen. Men begon in 2010 met de zware fond, zodat er wat meer tijd overbleef voor het jonge gezin. Auke had een dvd van Jan Ernest gezien en was hierdoor enthousiast geworden over zijn duiven. Dus werd contact gelegd met Jan en kwamen afstammelingen van zijn duiven naar Berlikum, tevens kwamen er duiven van Sjaak Buwalda. Het samensmelten van deze duiven gaf een reeks van bijzondere topduiven bij Auke en Marijke. Ik heb vaker gehoord dat een oud ras waar men nieuw bloed in kweekt kan leiden tot een ware explosie van goede nakomelingen. Vandaar dat Auke en Marijke Jan Ernest dankbaar zijn voor de goede duiven en de wijze raadgevingen.

In 2014 kwam de combinatie in de schijnwerpers te staan door hun “Roos”. Deze roodbonte duivin vloog toen als jaarling twee eersten NPO, te weten Ruffec en Bergerac. Ja, als dit in 2014 is gebeurd, dan ga je met een goed gevoel 2015 in. Maar dit werd niet bewaarheid. Het begin van het fondseizoen was een ware deceptie, duiven kwamen slecht. Om er achter te komen waarom de duiven nu niet meer presteren toog men naar Nanne Wolff. Deze dierenarts ontdekte een coli bacterie en schreef hier de nodige antibiotica voor. Dat de kuur aansloeg kon men zien aan de laatste twee vluchten, de duiven kwamen weer als vanouds, 6 van de 7 van Cahors in de prijzen. De jaren 2017 en 2018 werden gekenmerkt door een stijgende prestatiecurve. De nakomelingen van “Roos” weten wat fondvliegen betekent, want “Roos”werd na haar spektakel in 2014 op de kweek gezet. “Roos”zou in eerste instantie verkocht worden, dit ging gelukkig uiteindelijk niet door. Verkoop je de goeden , dan verkoop je in feite je hobby. De vader van “Roos”is “Zanzibar” ( 75% Buwalda en 25% Jellema) en hij was doelbewust gekoppeld aan Marijke ( dochter Melinda en zij is weer een dochter van Doutzen), hier zie je alleen prestatieduiven in de stamboom ( 100% Buwalda), waardoor goed x goed op gaat (kweekmethode). Zanzibar geeft met verschillende duivinnen zeer goede vliegers en is nu één van de belangrijkste kwekers van de combinatie geworden.

Door de komst van hun derde kindje is Marijke wat minder in staat om overdag de duiven te verzorgen, maar blijft wel de zorg van de jongen doen. Auke staat tijdens het vliegseizoen al vroeg bij zijn hok (rond 5.15) en kan zo een kleine twee uur allerlei verzorgingstaken uitvoeren voordat hij naar zijn werk gaat. Na zijn werkdag is hij tot het donker wordt weer met zijn duiven bezig. Succes komt niet aanwaaien er moet voor gewerkt worden met 200% inzet. De vliegduiven krijgen de gehele dag open hok, Auke heeft hetzelfde systeem als Jelle Jellema en resultaten hebben bewezen dat dit geen windeieren legt. Dus moeten de duiven in de late avond trainen. Ook van Jelle hebben wij nu een aantal duiven op het hok zitten en hij van ons.

Auke hoeveel jongen worden er gekweekt?

Dat wisselt, het ene jaar ongeveer een 100-tal en een jaar later 40-tal. Dit komt doordat ik veelal teveel jaarlingen heb en deze moeten eerst stevig getest worden door ze op een fondvlucht mee te geven, ik heb het liefst een pittige vlucht, zodat ze er voor moeten werken , de goeden tonen zich dan gemakkelijker. Daarna worden ze nog een keer ingekorfd voor Bergerac. Mocht ik er nog te veel hebben volgt een handkeuring. Zij, die het beste hebben gepresteerd en/of via de handkeuring goed bevallen, zijn mijn favorieten. Het liefst zie ik duiven met een sterke rug, goed gesloten, niet te groot, eerder iets kleiner met een goed gesloten broek. De duif moet mij gewoon aanstaan, maar niemand kan er inkijken.

Het selecteren wordt ook door observeren ondersteund, hier gaat veel tijd in zitten. Bijgehaalde duiven voor de kweek, krijgen 3 jaren de kans. Vallen ze door de mand, dan gaat alles er uit. Schoonmaken is niet mijn eerste prioriteit, mijn duiven zitten op stro, dit scheelt een stuk schoonmaken. Juist door de duiven goed te observeren wordt het gemakkelijker om duiven die in forme komen te herkenen. Mijn favoriete stand is 10 tot 14 dagen eieren of op kleine jongen van 3 of 4 dagen oud. De duiven krijgen volle bak en als voorbereiding gaan ze alle programmavluchten mee tot 10 dagen voor het inkorven van de eerste fondvlucht.

Auke hoe heb je het hok goed gekregen?

Nou, toen het vlieghok er stond was het niet goed, heb er veel aangesleuteld en langzaamaan werd de verluchting beter. Ik had een strook windbreekgaas in het plafond gemaakt, maar toen ik het verwijderde was binnen 14 dagen het hok goed. Daarna nooit meer iets aan veranderd, het is nu oud en niet mooi, maar ik durf er niks aan te veranderen en zeker niet vervangen voor een nieuw hok. Dat het hok goed is zie ik niet alleen aan de prestaties, maar wij verliezen weinig oude duiven, bij jaarlingen ligt dit anders, die hebben nog niet het selectietraject afgerond. Vooral bij de invliegvluchten ligt het gevaar van duiven verliezen, eenmaal daar doorheen is verspelen een stuk minder. Een mooi voorbeeld: Periqueux 1 was in feite onze slechtste vlucht (1e duif 79e VNCC), dit kwam waarschijnlijk door het grote aantal onervaren jaarlingen en enkele minder goede ouden. Hier speelt ervaring en selectie nog een invloedrijke rol, bij Periqueux 2 waren de overgebleven jaarlingen wel in staat om kop te vliegen (te beginnen met 3e VNCC). Je mag Auke indelen bij de groep van de players, het kweken spreekt hem minder aan. Echter de 16-1023556 ( Klein Goud) staat dit jaar als 3e bij de marathon op Pipa Ranking en als hij volgend jaar weer zo goed is gaat hij daarna naar het kweekhok. Met zulke toppers moet je uiteindelijk kiezen voor de kweek, om de kans om goede nakomelingen te kweken te vergroten. De 16-556 is een kruising van Jan Ernest (Blauwe Witpen) x Buwalda. Ook hier zie je weer zeer goede prestatieduiven als voorouders.

Hoe worden de duiven voorbereid op de fondvluchten?

In principe gaan ze mee op alle vitesse en midfondvluchten van de vereniging. Ongeveer 10 dagen voor het inkorven van hun eerste fondvlucht worden ze zelf afgericht. Veelal op de zaterdag en zondag, ze gaan dan eerst 40 km en later 70 km weg en dan zijn ze klaar voor de inkorving. Wij doen dit om ook eventuele besmetting via de mand te minimaliseren. Ons vlieghok heeft een lengte van 5 meter en er zitten ongeveer 20 koppels op, want wij spelen nestspel. Ik heb al aangegeven welke standen bij ons favoriet zijn, de duivinnen doen het iets beter, maar de doffers doen niet veel onder. Als de duiven super zijn maakt de stand niks uit, ze vliegen gewoon kop, omdat ze in super forme zijn. Door de duiven veel te observeren weet je ook welke duiven mee kunnen en welke nog niet klaar zijn. Wij geven 10 dagen voor Limoges de duiven een geelkuurtje van twee dagen. Ook laten wij de duiven bij twijfel door Nanne Wolff of Jelle Jellema nakijken en als zij zeggen dat ze schoon zijn, geven wij natuurlijk niks.

Welke vlucht uit 2018 was de mooiste vlucht?

Dat was de laatste vlucht , doen ze het of is de pijp leeg? Maar gelukkig voor ons zagen wij rond 13.28 onze eerst getekende en deze was mooi op tijd. Je staat dan wel zeer gespannen bij het hok en het was een geweldige ontlading van de opgebouwde spanning als je weet dat niemand je meer voorbij kan gaan. Na het interview werden enkele toppers van de combinatie ter hand genomen. De duiven tonen zonder uitzondering een natuurlijke gezondheid en zijn levendig. De bouw geeft een krachtige indruk en bij sommige duiven leek het of de vleugel opvallend dicht tegen het lichaam zat, wat weer wijst op een klein schouderbotje. Dit kan van voordeel zijn bij tegenwind. Zanzibar en Roos zijn nu uitgegroeide duiven en komen daardoor wat forser over, maar beide duiven stralen van gezondheid en kracht. Gezien hun leeftijd kan de combinatie nog jaren de vruchten plukken van deze bijzondere kweekduiven. Dit is precies wat Jan Ernest had aangegeven, zorg voor duiven met een natuurlijke, ouderwetse gezondheid, waar kuren de uitzondering voor moet zijn. Dan krijg je vanzelf de goede duiven en stijgen de prestaties.

Klaas Mulder

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Redstar Breedingstation

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Duurste duif ooit

James Huang kocht bij de Duif uitreiking in 2016 een jonge duif van Jan en Rik Hermans. Hij kweekte uit deze duivin een ...

Ad de Jong

Beurs

Op 1 en 2 december is de NPO beurs. Dit jaar is het in de Beursfabriek in Nieuwegein. Een jaar geleden in Rosmalen was ...

Ad de Jong

Gewoon genieten

Er speelt momenteel van alles in duivenland, de commissie "Eerlijk spel" trekt er behoorlijk aan. Concrete ...

John Logemann

COLUMNS

Informatieve websites 2 / Jaco van ...

In december 2011 schreef ik mijn 1e column over informatieve websites voor de duivensport. Het betrof toen de website ...

Nico van Veen

Eens de grote rui voorbij, gaan wij aan ...

Het energievermogen van elke duif is beperkt, de kunst bestaat er dus in, om met behoud van een goede gezondheid de grote ...

Frans Musch

Gewoon genieten

Er speelt momenteel van alles in duivenland, de commissie "Eerlijk spel" trekt er behoorlijk aan. Concrete ...

John Logemann