Vliegend onder de naam van Robin Bakhuis pakten Joey (19 jaar), Robin ( begin dertig) en ome Gert (57 jaar) de snelste duif van heel Nederland op Periqueux 2. De duivensport wordt op de gezamenlijke duiventuin van ome Gert beoefend. Gert Bakhuis erfde een stuk grond van zijn ouders en ging hier verder de duivensport beoefenen. Neef Robin en de broer van Gert bouwden later hun woning op een deel van de grond. Robin werd al op 5 jarige leeftijd besmet met het bekende virus en neef Joey werd zo’n 3 jaar geleden geïnfecteerd. Samen wordt op de duiventuin, waar alle woningen aan grenzen op een sociale, vriendschappelijke manier de duivensport bedreven. Alle drie liefhebbers hebben zo hun eigen taken, Robin zorgt voor de weduwnaars, de weduwduivinnen en de nestduiven, ome Gert zorgt in de ochtenduren voor de kwekers en Joey heeft nu een eigen hokje. Vorig jaar door zijn vader gebouwd. Laat nu een duivinnetje uit het hokje van Joey alle 13.348 duiven verslaan met een snelheid van 898 m/m. Zaterdagochtend werd er in de tuin gewacht op de aankomst van de jonge duiven, plotseling zag Robin een duifje met een rode ring vallen op het hokje van Joey, maar zou dit al een duif van Periqueux 2 zijn?

Toen Joey zijn lievelingsduif de“57”op het dak zag zitten was de vreugde alom. Een oudere al jaren inactieve duivenliefhebber trok een beetje bleek weg en stammelde:”Dit kan toch niet mogelijk zijn, er zijn op de kortste afstanden nog maar enkele duiven gemeld”. Maar Joey was al bezig de duivin te constateren, tijd 11.11.25. Hij was dolgelukkig, want zijn lievelingsduif was thuis. Hij had de nacht er voor slecht geslapen en droomde over de “57”, die de snelste zou worden en laat dit nu werkelijkheid worden. Wat kan duivensport toch mooi zijn!

Joey, hoe heb je de duiven voorbereid?

Ik had de “57”mee op Periqueux 1 en daar kwam ze pas aan het einde van de prijzen terug, ik had spijt dat ik haar had gespeeld, want ze was nog niet mooi genoeg. Om haar goed voor te bereiden op de laatste fondvlucht ben ik gaan rijden (heb pas mijn rijbewijs, dus is autorijden leuk), zo’n 4 keer per week in de avond, alle richtingen op, 25 km en dan los. Dit heb ik enkele weken achter elkaar gedaan, zelfs op de dag van inkorving bracht ik ze nog 5 km in de ochtend weg. Maar dit verliep helemaal niet goed, pas na 2,5 uur kwamen ze boven het hok. De schrik zat er goed in. Twijfel, wel of niet meedoen, Robin vroeg mij wil je haar zeker houden dan niet spelen, maar ze zijn voor de overnachtvlucht geboren en wil je prijzen pakken dan moet je inkorven.

De “57” was in topforme en Joey besloot te spelen en hij kreeg samen met zijn compagnons de duivendag van zijn leven. De duivin was in haar geboortejaar steeds de eerste van Joey’s hok ( men klokt de jonge duiven niet) en zo werd ze de no. 1 duif van Joey. Men heeft ook een passende naam voor deze jaarling duivin bedacht, ze gaat nu als de “ The Dream” verder door het leven. De duivin werd gekweekt door duivenvriend Arrie Albers, de mannen van Bakhuis hebben ook de nestbroer gekregen ( 58) van Arrie en nog twee jongen uit de ouders van de “57”. Arrie bezit het ouder koppel nog en hij kan hier nog mooi uit kweken. Men gunt elkaar een goed duifje en zo nu en dan wordt er geruild c.q. geschonken of aan samenkweek gedaan. De ouders van de “57”: vader is een duif van de gebr. Holleman, de moeder hiervan vloog prima op de overnachtfond. De moeder van de “57”, haar vader is 12 keer meegegeven op de overnacht en 12 keer prijs bij Arrie Alberts en de moeder hiervan vloog de 3e nationaal St. Vincent 2011 bij Arrie Alberts. De 58 deed het dit jaar tot nu toe beter dan zijn zusje, maar dat is nu veranderd.

Toen ik (Klaas Mulder) de duivin (“57”) in de hand kreeg van Joey viel haar compact ranke bouw op, de vleugellengte gaf mij de indruk van een duif die bij kopwind een voordeel heeft en haar stuitbeentjes waren goed in evenwicht met haar borstbeen. Bij duivinnen mogen de stuitbeentjes best iets langer zijn, dan bij doffers, heb ik gemerkt. Conclusie: een wilskrachtige duif, die je moeilijk in de hand kunt houden zonder dat het veren kost.

De vraag aan Joey: “ga je haar volgend jaar weer spelen?” , werd beantwoord met “nee”.

Men bezit nog een geweldige doffer, die al tweekeer zeer vroeg ( ook in de nacht) zat van Bergerac, maar helaas dit jaar bij het inspelen behoorlijk toegetakeld op het hok viel en niet meer kon worden gespeeld. Men speelt nu met de gedachte om de “57”te koppelen met deze Bergerac doffer. Hierdoor is de kans om kwaliteitsduiven te kweken veel groter en kan dit van positieve invloed zijn op het verhogen van het prestatieniveau van de vliegduiven voor de toekomst,” je moet vooruit blijven denken!”, aldus ome Gert.

Joey, heb je nog iets anders gedaan bij de voorbereiding van je duifjes op Periqueux ?

Ja, ik had een emmertje V-Power van DHP gekocht, om mijn duiven krachtig energierijke vetten te geven. Daarnaast zorgde ik dat de duivin ingekorfd werd op een 5-daags jong, dit was haar eerste echte nestje en na thuiskomst begon de “57”zonder problemen weer te voeden.

Welk systeem, passen de mannen van Bakhuis toe?

De vliegduiven worden elke avond rond 19.00 verplicht om één uur te vliegen. Men is voorzichtig met het toedienen van medicijnen, het liefst schoon water en voldoende voer. Als bijvoer geeft men Allerhande en de laatste twee dagen vetvoer en hennep, maar men maakt het zichzelf niet moeilijk. De vliegduiven mogen vrij koppelen. De oorsprong van hun kolonie komt van Wim Derksen uit Almelo, A.P.Overwater en de laatste aankopen via Appie Pas het Arjan Beens soort en een zoon uit Milos van Verweij-de Haan. Tevens nog via Wiersma 2 duiven gekocht van het Frank Zwierssoort. Als wij duiven gaan bijhalen, dan wordt de uitgekozen liefhebber eerst beoordeelt op zijn prestaties en moeten wij een goed gevoel hebben omtrent de liefhebber en zijn duiven.

Hoe worden de jongen geselecteerd?

Dit gaat bij ons via de handkeuring, wij nemen de duiven uit de mand en een ieder geeft zijn mening. Dit leidt wel eens tot een leuke discussie en wil één van ons de duif perse houden dan komt de duif op zijn hok en zien wij wel wie gelijk had. Daarnaast kijken wij ook naar gezondheid en afstamming, komen ze uit de prestatielijnen of niet. Helaas had men dit jaar ook last van coli onder de jongen, maar dat duurde gelukkig niet lang. Waarschijnlijk hadden wij geluk en was de coli minder agressief. Omdat wij alleen overnachtduiven bezitten moet men wel rekening houden bij de beoordeling met hoeveel keer de duif hiervoor is ingekorfd ( 2/ 3 keer per jaar afhankelijk van de leeftijd), jaarlingen spelen wij 1, soms 2 keer op de zware fond, daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn bij de selectie. Men wil voorkomen dat de duiven kapot worden gespeeld. Men vliegt met ongeveer 75 duiven , Joey speelt op nest en dan wordt het hele koppel meegegeven. Zijn 2e duif was de doffer van de “57”en zijn 4e duif was de “58”.

Wat viel op?

Ondanks dat men over veel hokken beschikt , ziet men niet veel duiven per hok. Voor elke duif is er voldoende leefruimte en kan men het overzicht goed bewaren, hierdoor zijn de duiven gemakkelijker gezond te houden, want de besmettingsdruk ligt laag. Men kent wel een indeling van duiven onder de 1000 km en boven de 1000 km? .

Jongens, wat zijn jullie toekomstplannen?

Vroege duiven draaien, wij zijn minder gefocust op kampioenschappen. Als je hoog staat dan ga je soms geforceerd spelen en moeten de goeden nog één keer mee en dat kan duiven kosten, die je in feite had willen behouden voor het komende jaar. Met dit in het achterhoofd heeft men dit jaar met Orange niet meegedaan, want er was gewoonweg te weinig forme onder de duiven.

Wat vinden jullie belangrijk bij de beoefening van de duivensport?

Wij hebben hier een unieke plek om duiven te houden en bijna iedere (fond)vlucht komen en aantal letters/vrienden kijken, gezelligheid troef, men gunt elkaar het succes en hier leeft nog de oude sfeer van duiven houden.

Nadat bekend was dat wij de snelste duif hadden van geheel Nederland werd er spontaan een ereboog neergezet op de inrit van Robin en kregen wij een toeloop van liefhebbers die ons kwamen feliciteren, het was feest! Dit sociale aspect vinden wij prachtig!

Klaas Mulder

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Redstar Breedingstation

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Onverwacht bezoek

Voorbije week moest ik voor een scan naar Utrecht. Dit was vlakbij Ron van Veggel en we zijn daar op bezoek geweest. ...

Ad de Jong

HALLO ALLEMAAL

Daar ben ik weer, terug van weggeweest. Wij hebben even een korte break gehad, of te wel vakantie. Ik kan verklappen dat ...

Evelien's Journaal

Sectie vergaderingen

De sectie vergaderingen zijn geweest en wat ik begreep ging het hoofdzakelijk over het vliegprogramma. Van de sectie ...

Ad de Jong

COLUMNS

Voor wat het waard is

Piet de Weerd zei me ooit: ‘Van duiven ken ik 1%, maar dat is altijd nog oneindig veel meer dan de rest. De ...

Ad Schaerlaeckens

Roofvogelproblematiek in de Duivensport

Velen liefhebbers kampen met de problemen die roofvogels veroorzaken voor hun duiven. Vanuit duivenliefhebbers heerst de ...

Patrick Noorman

Succes in de duivensport 4 / Team ...

Is succes in de duivensport af te dwingen door veel te investeren in tijd en geld? Ik denk dat dit wel geldt voor ...

Nico van Veen