Door de aanhoudende hitte nam de lossingcommissie het verstandige besluit om de duiven pas op zaterdagmiddag te lossen, want van vrijdag naar zaterdag waren de weersomstandigheden positief veranderd en konden onze duiven verantwoord gelost worden. Voor Jan Willems was dit een geschenk uit de hemel, zijn dochter ging zaterdag trouwen en dan komt er van duiven wachten niks. Nu kon Jan geheel ontspannend zondagsochtend al vroeg op zijn duiven gaan wachten en warempel Jan stond er niet voor niets. De VNCC kampioen van 2017 had 17 duiven in concours staan en zondagochtend vroeg om 06.28 viel zijn 3e getekende, blijkbaar had deze 2 jarige duivin een groot deel van de nacht door gevlogen. Van de 17 duiven kwamen er 7 in de uitslag, maar Jan heeft dit jaar minder geluk met zijn de aangewezen duif. Al enkele keren kwamen de getekenden niet meer terug en dat betekent weer een bewezen duif van het hok. Bij het opmaken van deze reportage was het weer raakt, de tweede getekende had zich nog niet gemeld.

Jan, ik hoorde dat er een verhaal bij de winnende duivin is, wil je het vertellen?

Zoals je weet help ik Jelle Jellema één dag in de week bij de verzorging van zijn kolonie. Wij zaten koffie te drinken, toen plotseling een doffer uit de koppel naar beneden viel op het eiland ( Jelle woont aan de Regge). Daar ontwaarde Jelle een duivin die hij al 3 dagen miste. De duivin had haar vleugel gebroken door een aanval van een roofvogel en in principe was dit einde verhaal, maar Jan zag er wel wat in en mocht haar meenemen. Het “Gebroken Vleugeltje” is voort gekomen uit de beste lijnen van Jellema ( Inteelt Saffier x klndochter 90 van Piter Beerda) en werd daarom gekoppeld aan een zoon uit Blauwe Benno x Tara. Nu 2 jaar later speelt een dochter van “Gebroken Vleugeltje”de eerste prijs en maakt dit speciale weekeinde voor Jan en zijn vrouw compleet. De 16-826 werd ingemand op 14 daagse eieren en had haar brevet van vliegkunst al afgegeven door zowel dit jaar op Limoges als Periqueux een mooie prijs te scoren. Nu voor de 3e keer mee verslaat zij het gehele peloton. De duivin heeft nu een nieuwe doffer ( 4e VNCC Limoges 2018), want haar oude doffer is nog niet teruggekeerd en de doffer zat zonder duivin. Dit jaar blijven veel goede duiven bij de liefhebbers achter en voor Jan gaat dit ook op. Bij het inspelen dit jaar raakte hij zijn as-doffer VNCC 2017 kwijt. Gelukkig staan er weer nieuwe topduiven op, maar je kunt er moedeloos van worden. Bij het ter hand nemen van deze topduivin viel haar compacte bouw op, de vleugels zijn in evenwicht met haar lengte en geven een krachtige indruk, sterk schoudergewricht, ze is iets geblokt gebouwd en ik kreeg de indruk typisch een bouw die met tegenwind van voordeel kan zijn. Ze was al weer goed hersteld ( snelle recuperatievermogen) van de zware vlucht en had alle aandacht voor haar nieuwe doffer.

Jan, hoe worden de duiven naar de vlucht gebracht?

Elke avond één verplicht uur vliegen, langer lukt gewoon niet, de duiven stoppen gewoon, dus dan haal ik de vlag er maar af. Ik probeer mijn nestduiven steeds aan het eten te houden. De laatste twee dagen loop ik wel 10 maal per dag met voer naar het hok en vul alles weer aan. Steeds een klein beetje, want ik heb gemerkt dat duiven voer waar stof op komt te liggen niet graag eten. Ik denk dat deze methode zoden aan de dijk zet bij het opvoeren. Ik beschik over veel tijd en ben ook graag veel bij mijn duiven, gewoon even op een omgekeerde emmer zitten en kijken naar je duiven, hierdoor leer je de duiven kennen en wat er zich op het hok afspeelt. Zo weet ik dat als de duiven terugkomen van een vlucht een bepaalde doffer alles en iedereen uit zijn vak probeert te verdrijven, dus vastzetten, totdat de teruggekeerde duiven hersteld zijn van de vlucht. Preventief handelen om problemen te voorkomen!  De nestduiven worden gespeeld op eieren of op één jong als het uitkomt, twee is volgens mij te zwaar voor de ouders en het verlies aan krachten werkt nadelig door op de vluchten.

Jan, 2017 was een topjaar voor jou, maar heb je nog zaken veranderd?

Jazeker, mijn kwekers hebben nu een prachtige ren gekregen, hier kunnen ze ongestoord genieten van de buitenlucht en een bad geven gaat zonder gevaar. Je moet weten dat bij mij 3 slechtvalken vliegen en wat dit betekent voor een duivenhouder hoef ik je niet te vertellen. Gelukkig weten mijn oude duiven hier goed mee om te gaan, komt de slechtvalk dan blijven ze rustig zitten op het dak. Voor de jongen is dat een ander verhaal, hier vallen slachtoffers en je ziet veel stress bij de jongen. Voor dit jaar zijn de verliezen meer dan behoorlijk, hopelijk leren zij van de ouden. Dit jaar had ik veel jaarlingen die tijdelijk geplaatst werden in de jonge duiven hokken, maar toen ik de jongen moest spenen werden de jaarlingen bij de oude duiven geplaatst. Momenteel heb ik overal pannen staan met broedende duiven en van sommige beloftevolle koppels laat ik de eieren uitkomen, voor volgend jaar ga ik dit weer aanpassen. Het wordt wel een beetje te druk op de hokken en dan wordt het overzicht moeilijker. Vorig jaar bezat ik nog een zestal herintreders en heb deze weer gespeeld in april op de programmavluchten resultaat 4 weg. Ik denk dat jonge duiven die verloren zijn gegaan en later weer terugkomen weinig voldoening geven, uiteindelijk vallen er veel door de mand.

Hoe ga je met je jaarlingen om?

Jaarlingen moeten tonen wat ze waard zijn, bij geen prijs moet ik er wat in zien, anders helaas. Dat er wat in zien heeft te maken met aanvoelen, soms vervliegt een duif zich, maar de jaarlingen die veel trammelant veroorzaken op het hok zijn het vaak niet. Ik let goed op hoe een jaarling zich op het hok gedraagt, heeft hij een eigen vak en laat hij zich niet van de wijs brengen, ze moeten persoonlijkheid bezitten. Voor wat de jonge duiven betreft is Jan voorstander van beginnen met 3 vluchten rond de 100 km en dan een sprong maken in kilometers, zo kun je mooi nog duiven inschakelen. Het africhten gebeurt in alle richtingen, maar er wordt niet teveel werk van gemaakt. Aan het einde liefst een vlucht met twee nachten mand, zo leren ze het drinken in de mand. Voor mij hoeven de jongen voor de fond niet vroeg te vliegen, het liefst zie ik ze alleen terugkomen, uiteindelijk vliegt de eerste uit een groot concours ook alleen en juist die duiven zoek ik (losvliegers).

De kweek/het hok?

Ik koppel pas als het moment daar is, daarvoor maak ik mij er niet druk over, momenteel bezit ik 15 kweekkoppels. Waar ik op let zijn de prestaties en de stamkaart. Dit jaar heb ik meer gekweekt, maar dat kwam ook door de grote groep jaarlingen die ik had overgehouden. Tevens is de vraag naar mijn duiven de laatste jaren sterk gegroeid en krijg ik ook veel vraag voor bonnen. Jan heeft de beschikking over een lang aaneengesloten hok, twee meter breed en voorzien van een lage lessenaar kap, hoogte nauwelijks meer dan 60/70 cm, de afgewerkte lucht wordt met schuine platen in het plafond richting nok geleid. Opvallend is de hoogte van de vloer. Jan heeft door de jaren heen drie keer een nieuwe vloer gelegd over de bestaande vloer, zodat kou en vocht geen kans krijgen.

Nog iets waar jij op let?

Geef duiven die most gaan pikken verse grit en bij zware vluchten denk aan het beschikbaar stellen van mineralen, duiven hebben dit meer dan nodig voor een snel herstel van hun spieren. Doe je het niet of onvoldoende dan zal de recuperatietijd langer duren en kun je ze niet maximaal inzetten op de mooie vluchten. Ik mag mij gelukkig prijzen met mijn vrouw, zij staat mij met daad en raad bij en is erg betrokken bij mijn hobby. (soms praat ik er teveel over, maar ja..)

Klaas Mulder

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Redstar Breedingstation

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

DAAGJE NAAR HOOGEVEEN

Op het moment dat ik dit journaal zit te schrijven komt er weer een glimlach op mijn gezicht. Ik ben a.h.w. nog een ...

Evelien's Journaal

Duurste duif ooit

James Huang kocht bij de Duif uitreiking in 2016 een jonge duif van Jan en Rik Hermans. Hij kweekte uit deze duivin een ...

Ad de Jong

Beurs

Op 1 en 2 december is de NPO beurs. Dit jaar is het in de Beursfabriek in Nieuwegein. Een jaar geleden in Rosmalen was ...

Ad de Jong

COLUMNS

De Vroege Kweek

Wie tijdens de winter kweekt moet goed de spreuk voor ogen nemen : “ Men kan iedereen bedriegen behalve de ...

Frans Musch

Informatieve websites 2 / Jaco van ...

In december 2011 schreef ik mijn 1e column over informatieve websites voor de duivensport. Het betrof toen de website ...

Nico van Veen

Eens de grote rui voorbij, gaan wij aan ...

Het energievermogen van elke duif is beperkt, de kunst bestaat er dus in, om met behoud van een goede gezondheid de grote ...

Frans Musch