In Barger Oosterveld, onder de rook van Emmen, werd halverwege de vorige eeuw opvallend hard gevlogen met duiven. Het waren de broers Henk en Gerard Wessels die met krijgertjes de concurrentie bestreden. En het moet gezegd, niet zonder succes. In die tijd had niet iedere liefhebber een klok. Rennen moest je voor een prijs. Later toen de jongens wel een klok hadden, vlogen ze nog op een foutieve, lees kortere, afstand. En nog wisten ze zich in het snuitje van de uitslag te klasseren. Het werd al snel duidelijk dat deze kerels “het” in de vingers hadden. Nadat sprake was van huisje, boompje, beestje gingen de jongens ieder voor zich spelen. In het jaar 1976 verhuisde ik, René Hidding, naar Emmen en leerde ik Gerard Wessels kennen. Ik was nog maar een snotneus maar had al snel in de gaten dat aan de Oosterveldsestraat, toen nog de Klazienaveensestraat, hard met duiven gevlogen werd. Ik zat midden in een leerproces wat duiven betreft en was meer dan gemiddeld geïnteresseerd in Gerard zijn prestaties. En ik was niet de enige. Zelfs mannen als Gerard Koopman kwamen kijken hoe het bij Gerard allemaal ging. Er waren weekenden dat de eerste 10 plaatsen voor Gerard waren. Dit was geen uitzondering.

Het ging toen nog om een groot aantal duiven in concours. Insiders kennen ongetwijfeld nog zijn “013”, een grote vale doffer. Hij had deze duif via een liefhebber uit Winschoten gekregen. Wat een kopprijzen pakte deze doffer. Hij vond zijn Waterloo op Bergerac. Een brug te ver, dat was wel duidelijk. In die tijd was het normaal dat liefhebbers weduwschap met alleen doffers speelden. Veel had Gerard niet nodig want hij korfde nooit meer dan 30 in. Dat was in die tijd een behoorlijk aantal. Duivinnen werd niet mee gespeeld. Wat een verschil met de huidige duivensport. Hierin voeren duivinnen vaak de boventoon. Later, veel later, probeerde Gerard op aanraden van zijn duivenvriend, Rinus van Bohemen het ook eens met duivinnen. Het werd een succes. Misschien presteerden zijn duivinnen nog wel beter dan vroeger zijn doffers. Daarnaast bleek het spelen met duivinnen veel simpeler dan spelen met doffers. Gerard merkte al snel dat de prestaties van zijn doffers achter bleven bij die van de duivinnen. De laatste jaren werd dus hoofdzakelijk met duivinnen gespeeld. Zo af en toe ging wel eens een doffer mee. Om te proberen. Maar een echt succes werd het niet. Veel doffers met topprestaties had hij dus niet.

Begonnen werd dus met aanvliegers en krijgertjes. Dat dit al redelijk goed ging was geen reden om te gaan zoeken naar duiven met meer kwaliteit. Tenslotte is stilstand, achteruitgang. Daar was Gerard al snel achter. In de beginperiode was hij gek van Jansenduiven. Die moest hij hebben. Geld was bijna altijd spelbreker in het begin. Later, toen hij de zaken op de rails had, kon hij het zich af en toe veroorloven duiven te kopen. De eerste serieuze aankopen deed hij bij de gebr. Smeulders in Nuenen. Hij kocht daar jongen uit “het Kanon” en “de Olympiade 08”. Met deze duiven bracht hij zijn stam op een nog hoger niveau. Deze duiven waren niet alleen goed maar ook prachtig in de hand. Gerard hield van goede maar zeker ook van mooie duiven. Alle nu nog aanwezige duiven zijn juwelen in de hand. In een later stadium verkreeg hij door aankoop van meubels andere, betere duiven. Tenminste, dat dacht hij. Door de mooie stamkaarten verdwenen zijn eigen duiven min of meer naar de achtergrond. De papieren tijgers moesten het doen. Hij kwam bedrogen uit. Hier bleek aankoop, achteruitgang. Na verloop van tijd kreeg hij bij dezelfde verkoper een ei mee. Dit ei stond op uitkomen en het jong werd op de weg naar huis geboren. Deze autoduif bleek wel een verrijking voor zijn stam. Het was een Tournierdoffer en nazaten van hem vinden we, als we ver terug gaan, nog steeds terug. Een van zijn beste duiven ooit was “de 089”. Ook een exploot van deze Tournierdoffer.

Van deze 089 kreeg ook ik een zoon. Ik noemde hem “de Wesselsdoffer”. Uit deze doffer kweekte ik samen met de Bosduivin, een kleindochter van “de 089”, heel veel topduiven. In een later stadium kreeg Gerard van mijn persoon een jonge doffer, die hij “Grote René” noemde. Grote René kwam uit een zoon van “de Verkeerd Geringde” van Koopman en een zus van “de Wonderboy 05/06” van Bertus Camphuis. Dit bleek een hele goede. De huidige stammoeder, de 882, is nog een dochter van hem. Hij stond toen gekoppeld aan “Pietje”. Deze naam is verkeerd gekozen omdat Gerard er van uit ging dat het een doffer was. Hij kreeg deze duif van zijn duivenvriend Piet Snijders. Die kweekte hem uit een dochter van de Wonderboy van Lindelauf. Pietje bleek een rare eend want regelmatig legde zij eieren buiten de schaal, op de grond of liet ze gewoon van het schap vallen. Pietje heeft daarom geen lang leven gehad. Achteraf bekeken werd ze misschien wel te vroeg weg gedaan. Maar ergernis op het hok is nooit goed. De 882 is van 2005 en in 2016 werden nog 2 jongen van haar bekomen. Met duiven van de combinatie Nieuwendijk was Gerard ook succesvol. Toen deze mensen naar Emmen verhuisden zijn alle afstammingen verdwenen. Van deze duiven heeft Gerard dus geen volledige afstammingen. Daar gaf hij overigens niets om. Als ze maar goed vliegen was altijd zijn motto.

Wat we wel weten is dan van de Nieuwedijk zijn duiven meest Jansenbloed in de aderen hadden. Via Griekspoor kreeg hij ze. Een van zijn allerbeste duiven kocht hij van de combinatie de Vries uit Klazienaveen. Deze mannen hadden een echt superkoppel. “Bijter” en “het Visje”. Ontelbare topduiven heeft dit koppel gegeven. De gekochte duif was de 667, een doffer. Hij was een broer van de meer bekende blauwe 43. De duif werd beste West-Europese midfondduif. Op grond van deze prestaties werd hij aangekocht door C. en G. Koopman die op hun beurt een NPO-winnaar uit hem kweekten. De 667 stond meestal aan de 882 gekoppeld. Heel veel topduiven werden uit dit koppel geboren. Helaas zijn veel van deze toppers verspeeld op de vluchten of aan huis opgehaald door een roofvogel. Gelukkig heeft hij nog genoeg kinderen van hem om uit te kweken. Ook van Rinus van Bohemen kreeg hij uit de allerbeste. Toen Rinus ziek werd kreeg Gerard eieren mee uit Rinus zijn beste duiven. Ook deze duiven vinden we terug in de huidige stam. Als laatste kreeg hij van mij, René Hidding voor alle duidelijk, wat duiven te leen van “de Dondersteen” en “de Witneus”. De 006 is een jaarlingduivin maar wist toch enkele mooi prijzen te winnen in 2016. Ook zij komt uit de Dondersteenlijn.

Prestaties voldoende de laatste jaren. Hier de beste:

Gennep, 2.473 duiven, 7,26,73,81 enz., 15 van de 27.

Hapert, 2.360 duiven, 17,19,88,89 enz., 15 van de 26.

Pommeroeul, 1.084 duiven, 13,40,46,63,71, enz., 13 van de 19.

Pommeroeul, 1.662 duiven, 3,27,44,68,71,73, 13 van de 24.

St.Quentin, 1.025 duiven, 13,33,43,70, enz., 6 van de 10.

Peronne, 921 duiven, 4,11,32,64, enz., 6 van de 10.

Gennep, 2.394 duiven, 4,5,15,16,37,48,52,77,78,86 enz., 15 van de 21.

Boxtel, 2.280 duiven, 1,49,88, enz., 13 van de 20.

Hapert,enz., 2.255 duiven, 3,4,32,65,enz., 14 van de 21.

Quievrain, 2.331 duiven, 8,11,17, 9 van de 22.

Sezanne, 879 duiven, 31,39,75, enz., 5 van de 7.

Duffel, 3.582 duiven, 24,26,36,44,63, enz., 10 van de 22.

Sens, 1.267 duiven, 8,34,48, enz., 8 van de 11.

Boxtel, 2.259 duiven, 7,24,25,27,48,99, enz., 10 van de 19.

Als donderslag bij heldere hemel veranderde de wereld van Gerard. Hij sukkelde al een tijdje met zijn gezondheid. De drang om top te presteren verdween zo langzamerhand. Een reden voor een slechtere gezondheid was niet voorhanden. Totdat op een vrijdag, eind januari, het bericht kwam dat de oorzaak van dit ziektebeeld een tumor was. Gerard was ongeneeslijk ziek. Hij heeft een kort ziekbed gehad en heeft gelukkig niet lang hoeven te lijden. Op 10 februari 2017 is hij gestorven. Zo kwam een eind aan het leven van een bijzondere man. Een begrip in de Noordelijke duivensport of zelf daar buiten. Niet voor niets werd hij in 2008 2e wereldkampioen met de jonge duiven. In dat zelfde jaar behoorde hij tot de 10 beste liefhebbers van Nederland met de jonge duiven. De stille getuigen staan als aandenken op de schoorsteenmantel. Op termijn zullen alle duiven verkocht worden. “Gerard het ga je goed”.

VERKOOP DUIVEN VAN GEERT WESSELS

Op zaterdag 1 april 2017 worden de duiven van de op 10 februari 2017 overleden Geert Wessels uit Barger-Oosterveld verkocht.

Plaats van verkoop is:

Lasterie Shop
Franziskusstrasse 21
D-49767 Twist
OT Schöninghsdorf

De locatie ligt net over de grens bij Zwartemeer.
Aanvang verkoop is 13.00 uur.

Geen enkele duif is voor de verkoop verkocht. Alle kweek- en vliegduiven zijn aanwezig. Gerard had zijn stam opgebouwd met duiven van comb. De Vries, Rinus van Bohemen, combinatie v.d. Nieuwendijk en René Hidding. Belangrijke duiven waren de 667, een broer van de Blauwe 43 (beste West-Europese midfonduif) van comb. De Vries en Grote René van René Hidding. Grote René was een zoon van de Koopmandoffer. (zoon Verkeerde geringde x zus Wonderboys 05/06 Camphuis.) Uit Grote René maal Pietje, kwam de 882 die met eerder genoemde 667 veel goede tot zeer goede duiven gaf en dus als stamkoppel genoemd mag worden. In de verkoop diverse kinderen van dit koppel. Verder nog enkele duiven uit de lijn Dondersteen en Witneus via René Hidding, duiven die bij diverse topmelkers, topprestaties leveren. Ik noem o.a. Rik Hermans en Danny van Dyck uit Pulle.

Dus, komt allen zaterdag 1 april naar Lasterie Shop en grijp deze laatste kans om uw hok te versterken.

Emmen, René Hidding

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Redstar Breedingstation

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Sporten / NPO

Er zijn op deze tijd van het jaar weer veel sporten te zien op de televisie zoals veldrijden , voetbal , snooker , ...

Ad de Jong

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann

Onverwacht bezoek

Voorbije week moest ik voor een scan naar Utrecht. Dit was vlakbij Ron van Veggel en we zijn daar op bezoek geweest. ...

Ad de Jong

COLUMNS

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann

Voor wat het waard is

Piet de Weerd zei me ooit: ‘Van duiven ken ik 1%, maar dat is altijd nog oneindig veel meer dan de rest. De ...

Ad Schaerlaeckens

Roofvogelproblematiek in de Duivensport

Velen liefhebbers kampen met de problemen die roofvogels veroorzaken voor hun duiven. Vanuit duivenliefhebbers heerst de ...

Patrick Noorman