Op zaterdag 9 juli werd de enige nationale dagfondvlucht vanuit Chateauroux georganiseerd. Zo’n 10.000 duiven waren vanuit geheel Nederland ter plaatse. Vanuit het Samenspel Zuid Hollandse Eilanden deden 930 duiven aan de strijd mee. De duiven kregen om 7.00 uur het startsein. Met een Zuid Westen Wind leek de kustlijn niet direct tot de favorieten te behoren. Niets is minder waar. Om 13.51.19 kwam de blauwe duivin – jaarling 15- 1662296 keihard aangevlogen en werd bij Kees en Ria Grinwis te Ouddorp geconstateerd. Vliegend onder de naam Combinatie Grinwis zijn ze hier zeer content mee. In 2012 wonnen ze ooit de 1e prijs Nationaal Sector 2 van St. Vincent. Dat zijn toch momenten die je niet snel vergeet.

De afstamming van deze duif is zowel van vaderszijde als moeders zijde Vandenabeele ( H. Kleijn) verkregen via zijn broer Huib van Grinwis van Alphen. Kees is blij om hem eens voor te zitten. Kees en Ria vliegen met 12 koppels het Totaal Weduwschap voor de programma vluchten en daarnaast nog 12 koppels voor de overnachtvluchten. De voorbereiding verliep niet geheel soepel. Ria heeft onlangs een nieuwe knie gekregen. Hierdoor heeft Kees naast zijn werk, de duiven er ook enkele uren zorgverlof bij gekregen. Het valt niet mee om dan alles op rolletjes te laten verlopen. Een en ander heeft er toch voor gezorgd dat de blauwe jaarling duiven haar bazen wist te verrassen met de 1e prijs. Als jong was deze duivin ook het eerste van SENS op het hok en won toen de 33e prijs ( SGO 925 d.) en dit jaar al een 101e van 4053 duiven vanuit Nanteuil en de 42e prijs van Bourges (864 d).

De duiven trainen 1 x per dag een uur. Ze worden s’morgens gevoerd met 1 hand per 4 duiven en s’avonds met 1 hand per 3 duiven ! Daarnaast ontvangen ze snoepzaad, een pindaatje en de Toppigeons korrel van Piet de Vogel. De 2e prijs was voor Ad vd Swaluw uit Achthuizen, nr 3 en 4 voor de andere Combinatie Grinwis van Alpen uit Ouddorp. Bram Klijn maakte met de 5e prijs het Ouddorpse feestje compleet. Een prachtig resultaat voor Mick Hameeteman die om 14.00 uur zijn eerstgetekende pakte en alle 5 duiven in de prijzen pakte !

Allen proficiat en veel succes de komende weken.

BK

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Redstar Breedingstation

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Sporten / NPO

Er zijn op deze tijd van het jaar weer veel sporten te zien op de televisie zoals veldrijden , voetbal , snooker , ...

Ad de Jong

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann

Onverwacht bezoek

Voorbije week moest ik voor een scan naar Utrecht. Dit was vlakbij Ron van Veggel en we zijn daar op bezoek geweest. ...

Ad de Jong

COLUMNS

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann

Voor wat het waard is

Piet de Weerd zei me ooit: ‘Van duiven ken ik 1%, maar dat is altijd nog oneindig veel meer dan de rest. De ...

Ad Schaerlaeckens

Roofvogelproblematiek in de Duivensport

Velen liefhebbers kampen met de problemen die roofvogels veroorzaken voor hun duiven. Vanuit duivenliefhebbers heerst de ...

Patrick Noorman