Staphorst, een dorp onder de rook van Zwolle of onder die van Meppel. Het is maar hoe je het bekijkt. In de landelijke duivensport staat Staphorst bekend om het nog steeds aantal groeide ledental in de duivensport. Daar waar overal het aantal leden in een neerwaartse spiraal zit, heeft men hier daar dus geen last van. Een van de nieuwkomers is Bert Bloemert. Deze liefhebber, 45 jaren jong, deed in 2015 van zich spreken door meteen generaal kampioen van het sterke rayon waarin hij speelt te worden. En dat als beginneling!!!. Tijd om eens te gaan buurten en kijken hoe hij dat gedaan heeft. Ik stelde hem een aantal vragen.

Bert, hoe ben jij in de sport gerold?

Dit is eigenlijk gekomen door mijn buurman, Martin Trompetter. Die zocht tijdens zijn vakantie een verzorger voor zijn duiven. Hij had gehoord dat ik vroeger duiven gehad had. Zodoende.

Dus eigenlijk geen nieuwkomer?

Nee. Meer een herstarter zeg maar. Van 1982 tot 1990 had ik ook duiven. Die kon ik toen niet de verzorging geven die ze hadden moeten hebben. Ik heb toen alles aan de kant gedaan. Door het verzorgen van de duiven bij Martin begon het weer te kriebelen. In het seizoen ging ik iedere zaterdag duiven letten bij hem. Eind 2010 hakte ik de knoop door en begon in 2011 weer met duiven. Dit waren zomerjongen die ik op de natour en op de taartvluchten speelde.

Met duiven van wie?

Op internet zag ik een hele mooie duif van Roland Janssens uit Beveren staan. Een zwart/witte. In de hand ook een echte prachtige duif. Later bedacht ik dat ik eigenlijk geen vastzitters hebben wou. Ik heb Roland toen gebeld en een afspraak gemaakt. Bij hem heb ik mijn eerste duiven dus gehaald. Verder heb ik van diverse goed spelende liefhebbers in de club (dat zijn er veel!!!) duiven gekregen waar is blij mee ben. In 2015 heb ik via bonnen en directe aankoop, duiven bij Roelof Coster gehaald. De prestaties van mijn eigen duiven vielen op zwaardere en verdere vluchten een beetje tegen. Het was mij opgevallen dat Roelof op de dagfond de eerste 3 duifkampioenen had en dat in een zwaar seizoen. Hier ben ik dus geweest. Leuke bijkomstigheid was dat ik ook gratis nog een paar jongen kreeg. De beste jongen dit jaar waren bijna allemaal die van Roelof.

Oude duiven.

Wat speel jij het liefst?

Mijn voorkeur gaat uit naar lange midfondvluchten en dagfond. Ook het spel met de jongen, en dan de langste vluchten, vind ik prachtig.

Waarom?

In mijn optiek komen op verre vluchten altijd de beste duiven naar voren. Op korte vluchten speelt de factor geluk een grote rol. Zit de wind een keer verkeerd, zit je meteen in de hoek waar de klappen vallen.

Hoe worden jouw oude duiven gespeeld?

Op totaal weduwschap. Het hok moet op de dag van inkorven leeg zijn. De duiven gaan op alle vluchten mee.

Zijn het de duivinnen of doffers die mooi weer spelen?

De prestaties van de duivinnen zijn gemiddeld genomen iets beter dan die van de doffers. Maar ook de doffers presteren prima.

Veel duiven?

Wat is veel tegenwoordig??. Ik vind zelf dat ik niet opvallend veel duiven heb. Ik ben dit jaar begonnen met 20 koppels. Daarnaast had ik een groepje jaarling duivinnen die als non gespeeld werden. Die hebben mij overigens wel eens positief verrast moet ik zeggen. Dit doe ik komend jaar dus opnieuw.

Hoe kijk je tegen massa inkorvers aan trouwens?

Dit vind ik jammer. Hierdoor ontstaat het beeld dat als je wilt presteren in de sport, dit alleen met veel duiven mogelijk is. Dit schrikt nieuwkomers af!!!!!. Beter zou zijn om een zogenaamde 2e divisie in te voeren. Hier kun je aan het begin van het seizoen voor kiezen om in te spelen. Je zou hieraan dan bijvoorbeeld met niet meer dan 20 oude en 20 jonge duiven deel mogen nemen. Dit is het spel voor de zogenaamde “kleine man”. Gelukkig hebben wij in onze club deze liefhebbers niet. Misschien ook wel een reden dat mensen hier nog voor duivensport warm lopen!!!!.

Toon jij voor de vlucht altijd?

Als ik op tijd van mijn werk terug ben wel, maar als het laat in de middag is niet. Wat presteren aangaat zie ik geen verschil. Meerwaarde??.. Ik denk het niet. Wat ik nog wel eens doe is voor een dagfondvlucht de duiven een hele middag samen laten. Gaan ze rustig, zeg maar lekker relaxed de mand in.

Lap je de oude duiven tijdens het seizoen?

Nee!!!. Ook voor het seizoen gaan ze bijna niet weg. Twee keer gaan ze voor een lapvluchtje de mand in. Daar moeten ze het mee doen. Ritme moeten ze tijdens de vluchten op doen.

Oude duivenhok

Voeding.

Veel is te koop voor duiven. Doe jij nog iets speciaals?

Wat is speciaal??. In mijn ogen doe ik niets bijzonders. Bij thuiskomst heb ik GlutAmin van Backs in het water. 1 Keer per week krijgen mijn duiven Pigeonbooster. Van dit laatste product krijgen de duiven een enorme eetlust. Het zijn overigens allemaal natuurproducten!!. Daarnaast heb ik nog een systeem van Backs bestaande uit TKK en Balance. Dit zijn producten uit de kippenindustrie. Hier wordt veel meer in producten geïnvesteerd dan in producten voor de duivensport. Het laatste is commercieel niet interessant. Die van de kippen wel. En ik moet zeggen dat ik over genoemde producten bijzonder tevreden ben.

Wat voor voeding en waarom?

Ik heb geen verstand van voeding. Ik heb mij laten adviseren door Roelof Coster. Die vliegt prima en zal dus kijk op voeding hebben lijkt mij. Wat ik wel weet is dat duiven zo min mogelijk bonen en erwten hebben moeten aan het eind van de week. Mijn vliegvoer bestaat in het begin van de week uit 50% sport Subliem van Versele en 50% Super M van Mariman. De laatste 2 dagen krijgen mijn duiven Turbo Energy van Matador. Bij de jonge duiven doe ik in het seizoen het zelfde.

Jonge duiven.

Kweek je veel jongen en uit welke duiven?

Ieder jaar kweek ik ongeveer 50 jongen. En ieder jaar blijf ik ongeveer op 40 steken. Ik kweek dus teveel restduiven zeg maar. Dit doen volgens mij de meeste melkers. Ze willen méér jongen over houden maar volgens mij werkt dit niet!!!. Ik heb bij huis geen kwekers. De meeste jongen komen dus uit de vliegers. Wel heb ik enkele kweekduiven samen met een bevriend melker. Ook hier komen jongen van.  Maar zeker is dat ik komend jaar minder jongen op het hok heb.

Verspelen van jongen is hot. Bij jou ook?

Ik ben tot nu toe ieder jaar er goed bij langs gekomen. Zo af en toe verspeel ik eentje maar van de vluchten ben ik nagenoeg geen duif verspeeld.

Dan heb je ze natuurlijk veel afgericht?

Hahaha, ik zal je vertellen, voor de vluchten zijn ze 4 keer weg gebracht. Het verst tot ongeveer 40 kilometer. Daarna gingen ze met de container.

Dan durf ik al niet te vragen of je ze lapt?

Je mag het vragen maar lappen heb ik al helemaal geen tijd voor. Als ze gezond zijn trainen ze bij huis al prima en heeft lappen in mijn ogen geen zin.

Jonge duivenziekte?

Dit jaar niets, helemaal niets!!.

Doe je iets speciaals dan?

Niets bijzonders. Nadat ik in het begin van mijn 2e periode als melker geconfronteerd werd met deze ellende heb ik mij aangeleerd vanaf het spenen 1 keer per week een flesje Yacult door het water te doen. Hier heb ik positieve ervaringen mee. Daarnaast past het systeem met TKK en Balance prima in het plaatje dat ik voor ogen heb.

Vroege jongen?

Nee. Waarom duiven maanden langer voeren terwijl je met jongen van maart, april ook goed kunt presteren. Nee, ik koppel mijn duiven begin februari. Wel zo dat de oude duiven de eerste vlucht, eerste helft april, op weduwschap staan. Ik laat vooral mijn jongen lang bij elkaar na de vluchten. Op dit moment, begin november, zit alles nog bij elkaar. Sterker, hier en daar zit nog een koppel te broeden!!!!

Verduisteren en belichten?

Dit zijn zaken waar je niet zonder kunt. Tenminste, als je met jongen presteren wilt. Na het spenen worden ze meteen verduisterd. Dit doe ik tot 1 week voor de langste dag. Daarna begin ik meteen bij te lichten.

Hoe speel je de jongen?

Ik heb slechts 1 afdeling tot mijn beschikking, dus alles blijft bij elkaar. Als ze ver voor de vluchten eitjes leggen worden die meteen verwijderd. Net voor en tijdens de vluchten laat ik ze liggen. Ik laat mijn jongen altijd 2 keer per dag trainen. Anders krijgt de duif op nest de hele week geen training. Alles gaat mee. Ook duiven die nog leggen moeten. Het gaat om ervaring op doen!!!.

Trainen met vlag of zonder?

Zonder. De gezondheid van een duif is bepalend voor de training van een duif. Een duif die goed in het vel zit, traint graag. Niet trainende duiven, daar mankeert vaak iets aan of deze hebben geen forme. Mijn duiven waren blijkbaar gezond want over de trainingsintensiviteit had ik geen klagen.

Jonge duivenhok

Medisch.

Kuur je veel?

Ik ben een voorstander van beperking op antibiotica. Ik heb wel spullen in huis maar gebruik nagenoeg niets. Onbeperkt gebruik van deze middelen is uit den boze. Duiven maak je op termijn kapot. Ik probeer mijn duiven zo dicht mogelijk bij de natuur te houden. Het enige wat ik dit jaar gegeven heb is een middel tegen de koppen voor enkele bijzondere vluchten. Maar of het geholpen heeft weet ik niet. De duiven kwamen net als anders prima.

Paratyfus, een sluipmoordenaar. Hier ook geen kuur?

Nee. Onze dierenarts in Staphorst, Harrie Arts, heeft een entschema opgesteld voor mijn duiven. Mijn oude duiven worden in de herfst en net voor het seizoen geënt tegen paratyfus met levende entstof. Daarnaast krijgen die ook nog een enting tegen pokken en paramyxo. De jongen worden na 6 weken geënt tegen paramyxo en een week later tegen paratyfus. 1 week voor de vluchten nog een keer met paramyxo/herpes. Een heel schema dus.

Jouw mening op medicijngebruik?

Heb ik al verteld. Geen voorstander. In mijn systeem is het in feite ook niet nodig.

Andere zaken.

Weinig duiven, dus weinig hokken zeker?

Klopt. In het totaal heb ik zeg maar 6 meter hok in de tuin. Voor de oude duiven een van 4 x 2 meter en voor de jongen een van 2.50 x 2 meter.

Zijn het goede hokken?

Gezien mijn prestaties kun je stellen dat ze voldoen.

Veel of weinig verluchting?

Ik heb wel schuiven in het hok maar die zijn altijd dicht. Dan weet ik zeker dat ik geen tocht in de hokken heb. Tocht is trammelant zeg maar. Frisse lucht komt aan de voorkant het hok binnen. Bij de jongen heb ik een kleine ren met windbreekgaas. Dit jaar voor het eerst geprobeerd en het moet gezegd met succes. Die mag dus blijven hangen.

Krabben of niet?

Ik heb beukensnippers op 2 van mijn hokken, bij de duivinnen en jongen. Die maak ik slechts een keer per jaar schoon. Dit kan als de hokken goed droog zijn. Het hok met de broedhokken maak ik wel schoon.

Over droge hokken gesproken, heb jij verwarming in het hok?

Heb ik maar maak hiervan alleen gebruik als het vochtig en koud weer is.

Bij wie zou je nu duiven halen?

Bij Roelof Coster. Met zijn duiven heb ik succes dus lijkt mij dit een eventuele logische keus.

Krijg je nog hulp bij de verzorging van de duiven?

Weinig. Mijn vrouw en kinderen hebben geen interesse voor de sport. Wel is het zo dat mijn vrouw af en toe wel eens een spoetnik open zet. Daar blijft het dan ook bij. Maar omdat ik weinig duiven heb is alles te overzien. Je moet simpelweg niet meer duiven nemen dan je kunt behappen!!!!. Bij veel liefhebbers is dit niet zo!!!!.

Als jij het voor het zeggen had?

Ik heb dit al eerder aangekaart. Ik zou een 2e divisie oprichten. Een voor de kleine liefhebber. Je mag maar van 1 lid zijn. Dan kun je voor de vluchten een keuze maken. Dit is met voetbal ook zo. Je kiest tussen het spel in de zaal of op het veld!!.

In Staphorst leeft duivensport meer dan elders. Hoe kan dit?

Overal praat men over hoe het beter kan. In Staphorst praat men niet maar doet men het!!!!. Dit ging overigens ook niet vanzelf. Er is door de jaren heen veel reclame gemaakt. Als wij een open dag hadden vond men overal in de omgeving posters met daarop de datum en plaats van de open dag. Voor de jeugd hebben wij speciale aanbiedingen. Ze hebben een eigen jeugdhoek in het lokaal, een eigen competitie en als ze willen beginnen worden ze van alle kanten gesteund.

Voor wie heb je bewondering in de sport?

Daar moet ik toch echt even lang over nadenken. Ik denk dat op nummer 1 Michael Purdy staat. Bij de meesten onder ons niet bekend maar het is een melker uit Amerika. Tijdens de hulpactie voor de Filipijnen kocht hij voor veel geld een duif van Eijerkamp. Deze duif heeft hij cadeau gedaan aan de jeugd van Staphorst. Volgens mij heeft Eijerkamp daarnaast een duivin geschonken om een koppel te vormen maar klamp mij daar niet aan vast. De duiven zit nu centraal op een

hok en jongen hieruit worden verdeeld onder de jeugdliefhebbers in de club. Overigens staat met stip op 2 Gerard Koopman. Hij heeft bewondering voor hoe wij het in Staphorst aanpakken. Hij neemt het Staphorster systeem voor de jeugd over. Hij laat zelf voor de jeugd hokjes bouwen, heeft een kloksysteem gratis geschonken en organiseert in januari een jeugddag. Helemaal top!!!

Slot.

Na een middag gezellig over de duivensport praten kwam een eind aan mijn bezoek. Veel zaken hebben we de revue laten passeren. Kampioenschappen behaalde Bert genoeg evenals mooie uitslagen. Voor een herstarter is Bert goed uit de startblokken gekomen. Hij ging niet over een nacht ijs maar pakte zaken meteen goed aan. Blijkbaar is dit de weg naar snel succes.

Emmen, René Hidding

PIGEONSUPPORT.COM

DUIVENTRANSPORT

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

http://www.duivenvlucht.nl/images/banners/Duivenbakken.jpg

Comb. Poelman - Erica

Redstar Breedingstation

Bonnenschenkers

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Voetbal

Het WK voetbal is weer begonnen heb er nog niks van gezien alleen in het journaal een kort stukje. Nu Nederland er niet ...

Ad de Jong

Nu gaat het echt los

Zaterdagavond, net terug van een bezoekje aan duivenmaat Hans. De spanning zat er al aardig op. St. Vincent is gelost. De ...

John Logemann

LAON 260 Km - ERGERNIS ALOM

Wat moeten velen onder ons zonder Facebook, Twitter en alle andere sociale media waar je zo lekker je gal kan spuwen. Ik ...

Evelien's Journaal

COLUMNS

Nu gaat het echt los

Zaterdagavond, net terug van een bezoekje aan duivenmaat Hans. De spanning zat er al aardig op. St. Vincent is gelost. De ...

John Logemann

C & C Broekhuisen, Gouda - De onbekende ...

Al heel lang stonden deze topmelkers op mijn lijstje om eens te bezoeken voor een reportage. Mensen die nog goed ...

Patrick Noorman

St. Vincent is in aantocht

Ik had er al naar uitgekeken. Een zaterdag met twee vluchten, de hokken weer eens helemaal op punt, kwekers in bad, ...

John Logemann