Het is me het weekje wel geweest, maandag werd het tuinhuis /kapschuurmodel geplaatst en dat lukte op één dag  maar ik heb wel meegewerkt door alles aan te sjouwen zodat de drie mannen konden door werken. Ook kwamen maandag de 2 duiven die ik nog miste na dus was alles van Chimay en Blois weer thuis en konden we naar dit weekeinde van Pointoise toewerken tot dat de LC van afdeling 5 ons wederom verraste , een dag later de mand in en we gaan naar Roye.Wederom werd het vluchtprogramma aangepast en wederom werd de afspraak die deze winter gemaakt werd om niet van het aangenomen programma af te wijken met handen en voeten betreden. Wederom gingen op een afstand van 240 km 20.000 duiven tegelijk los en wederom heeft de LC daarmee resultaten geboekt want de vroege duiven zaten aan de oostkant van de afdeling 5.

Vandaag alle jonge duiven gechipt maar wat een rot chips ik moest zelfs een tang gebruiken om ze dicht te klemmen. En bij drie chips brak een stuk van de chipclipjes af dus die moeten opnieuw gedaan worden. Één ding weet ik wel dat die grotere blauwe chips beter en soepeler waren. Nu de chips erop zitten ga ik morgen voor de eerste keer rijden met de duiven.

Vandaag vlogen we dus de uitgestelde vlucht van zaterdag Roye voor ons hier 274 km. De duiven waren een kwartier achter de Noord-Hollandse duiven gelost dus als die over zouden komen had ik in ieder geval een graadmeter. Nu die kwam via Facebook werd gemeld dat er duiven in Middelharnes ruim 1400 mpm maakte dus dan is het rekenen geblazen  , en er kwam een telefoontje ,, is er al wat bekend ?,, ja in Middelharnes,, Ja maar wij hebben er ook één,,. Ik hoor liever gelijk wij hebben er ééntje, vind ik veel leuker.

Rond 10,23,54uur met 1451,494 mpm viel bij ons de Schalie Willem een schalie doffer die ik vorig jaar van Willem de Bruijn kreeg en die inmiddels alweer een rijtje prijzen achter zijn naam heeft en momenteel de lijst van de beste jaarling in de club aanvoert en dus vermoedelijk zijn plaats verstevigd.

Deze week gaan we ons iets meer op de jonge duiven concentreren en rijden, anderen zijn al dagelijks weggeweest dus hebben een flinke voorsprong , maar de tijd zal het leren.

Tot de volgende rondom.

C.Commijs

postduivencoach.


Het wel en wee rondom ons duivenkot 17-22

Het was me het weekje wel , twee vluchten moesten er voor dit weekeinde voorbereid worden Blois en Peronne, en dan doe je je best. Die van Blois een ander potje voer als die voor Peronne en nadat Blois dan op donderdag is ingekorfd kan je op vrijdag de Peronne duiven desnoods is lichter voeren, maar de verwachte weersomstandigheden gooide wat roet in de voorbereiding en het zou heet weer worden en dus zwaar worden voor de duiven, dus besloot ik het vetrijke voer van de Bloisduiven ook op vrijdag door te trekken voor de ploeg die naar Peronne zou gaan.

Maar opeens hoorde ik via Facebook van een liefhebster dat de vlucht gewijzigd was in Chimay , niks op de website van de afdeling 5 en nergens kon ik een bevestiging lezen tot ik opeens ergens op Facebook de boodschap zag van de vrouw van de tweede penningmeester van de afdeling, mevr Wijnties de Jeu. dat zij nog geen tijd had gehad om het op de site van de afdeling 5 te plaatsen , raar maar waar. Zelf zou ik denken maakt het eerst bekend bij alle liefhebbers van de afdeling via de site inplaats van bevriende relaties eerst te waarschuwen, maar dit zal wel een rede hebben.

Dus na vieren stond het ook op de website dus het was niet raar dat meer dan de helft van de liefhebbers het in onze club het niet eens wisten toen ze kwamen inkorven.

Boosheid was er omdat men weer van het vluchtprogramma afweek zonder ook maar het minste overleg terwijl er schijnbaar in de winter duidelijk was afgesproken dat dit niet meer zou gebeuren. Al eerder dit seizoen nam de LC van de afdeling besluiten die tegen de van de winter gemaakte afspraken indruisen.

Ook kwam er vanuit de afdeling geen aangepast inkorving advies dus gingen er bij ons vrijdagavond 30 duiven in de reismand en net als altijd werd slechts de bovenste rij in de container open gelaten . Maar dat open laten van de rij is ook een mistig verhaal omdat bij het lossen van de manden we vaak zien dat de wagen op het overlaadstation in Barendrecht tot de nok vol is gestampt. ook kwam ons ter oren dat een  andere club wel 10 % minder in de reismand had gedaan

En dan komen we gelijk op het punt dat de duiven op Chimay in drieën gelost diende te worden Rood /Wit en blauw maar hoe wil je dat gaan doen als andere manden eventueel in de bovenste gaten worden aangevuld om extra geld aan het transport uit te sparen.

Dus de smoes die al eerder dit jaar uit de mouw werd gehaald werd nu uit de andere mouw getoverd , vanwege het lossingtijdstip en de drukte op de losplaatsen alles er in één keer uit.

Éen ding moet ik wel kwijt zelf had ik ook opdracht gegeven om zodra het licht werd op beide losplaatsen te lossen ivm de toenemende warmte zaterdag. Maar ik had niet uitgeweken naar Chimay maar gewoon naar Peronne gegaan. De duiven gaan met een ZO wind toch langs de kust of je nu in Chimay of Peronne los en langs de kust sta meestal wind vanuit zee zodat het echt de zee opvliegen best meevalt. Het grootste gevaar is de warmte en het naar beneden gaan van de duiven op de stranden, ruwe olie aan hun veren en het drinken van zout water.

En het werden twee hele rare en zware vluchten. Zelf heb ik niet te klagen hier op het hok en missen we van beide vluchten nog één duif maar de verlezen zijn groot in de afdeling 5 en ook elders in het land.

Ik heb er mijn eigen gedachte over en dat is één en één is twee. de grootste verliezen hoor ik, vallen bij de liefhebbers die echt willen pieken op deze vlucht (en) en op wat voor manier ze dat doen houdt de hele duivensport al jaren bezig maar duidelijk is dat het een manier is die je niet bij deze omstandigheden moet toepassen. Enkele zijn echt de bietenbrug opgegaan.

Verder maakte ik mij ook weer druk over liefhebbers die klaagde over hun verliezen en dat ze hun beste duiven kwijt waren , nu ik kan zeggen bij mij gebeurt dat nooit, ik raak altijd mijn slechte duiven kwijt want …….. goeie komen immers thuis.

Tot de volgende rondom.

C.Commijs

Postduivencoach.



IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

Comb. Poelman - Erica

Bonnenschenkers

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

St Vincent koorts

Dinsdagavond waren de duiven in de mand gegaan naar st Vincent. Vrijdagmiddag om 12.30 uur werden ze gelost. Veel ...

Ad de Jong

Zomerstorm

Wat een storm hebben we dinsdag en woensdag gehad. Dinsdag gingen om 7.30 uur de jongen los en wat hadden ze het naar hun ...

Ad de Jong

Op en af

Het weer gaat op en af zoals Frank Debosere de weerman in België vaak met het weerpraatje zeg. Hier nu ook dan een ...

Ad de Jong

COLUMNS

De Meester Duivenliefhebber in een ...

Grote oren en een grote neus zijn twee kenmerken die onherroepelijk wijzen op het verouderen van de mens. Daar valt ...

Michel Vanlint

In deze tijd (3 juni)

In deze tijd zijn velen hun jongen driftig aan het lappen. De vitesse mannen hebben die zelfs al enkele keren gespeeld. ...

Ad Schaerlaeckens

Spiegelen…

Ik heb u ooit al eens verteld over een jeugdtrauma. Een trauma wat ik een plaats heb gegeven, kan handelen, volledig ...

Esther Bultman