AdOp eigen hok

Dat de temperaturen de afgelopen week wat hoger waren kon je wel aan de duiven zien. De duivinnen vlogen goed ondanks dat ze 2 weken achter elkaar een pittige vlucht hadden. Toch zijn de duivinnen deze week thuis gebleven om een weekje rust te hebben. Vorig jaar voor Blois zijn ze ook een weekje thuis gebleven en toen werd het 1,2,3,4- enz. in de club en in kring en afdeling ook in de kop. Ze mogen nu volgende week weer mee. Van de 20 doffers die vorige week zijn mee geweest naar Peronne zijn er nu 18 mee naar Nanteuil le Haudouin 342 km, aangevuld met 2 die na Mantes la Jolie rust hebben gehad.

Op prachtige losplaats Nanteuil le Haudouin werden de duiven 9.30 uur gelost , onderweg hadden ze een knap tegen windje zodat de snelheden niet zo hoog waren. Dus echt weer voor de duiven die op dit moment in top conditie zijn. Even voor half drie vielen 901 Dennie (14.28) en 857 Drinkbakkie (14.29) snel gevolgd door anderen om 14.39 zaten er 9 van de 20 bij hun duivin. Op 14.55 19 binnen en de laatste een jaarling doffer zat een zondagmorgen voor 8 uur gelukkig weer in het hok. In de club werd het 1-2-4-5-9-10-11-12-14-enz. de prijzen waren er in 20 minuten uit , 15 stonden er op de uitslag. In de voorlopige regio 3b uitslag staan de eersten in de top tien namelijk op plaats 6 en 8. Op de site van de Afdeling 7 staat dat er 16.000 duiven naar Nanteuil waren vervoerd , hier voorlopig op plaats 29-37-92. Dus hebben de weduwnaars weer hun best gedaan voor het baasje die weer goed tevreden is. Komen weekend weer 2 vluchten Vierzon (559km) en Peronne (256km). Kijken welke hier weer mee naar toe mogen , mits ze goed zijn natuurlijk.

Apart los

Op de voorjaarvergadering wilde het afdelingsbestuur 7 dat op de vitesse de 4 rayon’s in aparte auto’s gingen voor een eerlijk kampioenschap. De jaren hier voor ging heel de afdeling in 1 keer los , de duiven die op dat moment het beste waren gingen op kop vliegen en wonnen de vroege prijzen. Nu afgelopen week gingen er 2 containers naar st Quentin (rayon 1 en 2a + 3b) en 2 naar Peronne ( rayon 3a + 3b en 4). Als u kijk naar het aantal duiven dan vraag ik me af wie gaat dat betalen , zoete lieve Gerritje …… nee , de liefhebbers. Aantal duiven per auto rayon 1 2172d. , rayon 2a + 2b 4329d. , rayon 3a + 3b 4262d. en rayon 4 2281d. En maar klagen dat het zo duur is , in het spoor der kampioenen staat iedere week Vliegensvlug en daar staan ook de vrachtprijzen bij. Daar komt de afdeling 7 er goed uit met de vrachtprijzen , maar hier dienen de duiven wel iedere week aangeleverd te worden en daardoor komt er bij ons in de vereniging nog 10 eurocent bovenop de vrachtprijs. Alle midfond vluchten € 0,68 + € 0,10 = € 0,78 is wel 1,72 oude vertrouwde gulden , Alle dagfond vluchten zijn € 0,80 + € 0,10 = € 0,90 is wel 1,98 in guldens. Hoe zou het komen dat er steeds minder liefhebbers komen !! Veel liefhebbers hebben een AOW-tje en kunnen het hoe graag ze het ook willen niet meer betalen en zien zich helaas genoodzaakt om te stoppen.

Vliegend naar de toekomst

De meeste duivenmelkers hebben deze brochure gehad van de NPO en er zijn natuurlijk weer voor en tegenstanders. Dat is natuurlijk altijd zo en dat mag ook een ieder mag zijn of haar mening geven. Goed 10 jaar geleden hadden we Vliegend naar 2000 , de meesten waren enthousiast , of een ieder dit nog is ? Geduld is een schone zaak ook bestuurlijk. Het NPO bestuur was al eens aan de kant gezet maar dat kon niet vanwege beurs, Sinterklaas, Kerst enz. weet u nog. Nu wil het NPO bestuur Vliegend naar de toekomst er in het vliegseizoen gauw doorheen jassen , valt me mee dat het niet net voor Pinksteren gebeurd.
Als ik enkele punten aanhaal.

  • Men wil dat alle ingekorfde duiven verplicht Nationaal staan , gaat om de inleg van liefhebbers die geen Nationaal willen spelen ( gratis in uitslag zoals in afdeling 7 ok )
  • Ieder weekend heel Nederland gelijke vluchten , als men in Brabant in maart wil vliegen of er zijn in den lande in oktober taartenvluchten , dan mogen ze dat voor mij gerust doen , bij een gelijk programma zou dat nu niet meer mogen.
  • Inkorfcentra dagfond en overnacht nu korven veelal oudere liefhebbers om de hoek hun duiven in , ze zouden dan naar misschien een andere plaats dienen te gaan om in te korven , klok afslaan , veel oudere liefhebbers zullen dit niet meer doen.
  • Trainingsduiven aangeven voor seizoen en deze mogen niet mee op vitesse en midfond , waarom zou een liefhebber deze niet in kunnen lassen. Hier zijn overnachtspelers die klokken niet op vitesse maar wel op midfond en dat zou dan niet mogen , meer duiven in vereniging is fijn zodat mindere liefhebbers ook een prijsje kunnen vliegen.
  • Generaal kampioenschap wil men eraf , als dit gebeurd stoppen liefhebbers met overnachtduiven.
  • Een korte vlucht speler wil graag iedere vlucht meedoen en zal dan elke vlucht maar enkele duiven mee kunnen geven. Je krijg dan net als in België hele kleine concoursen wat niet bevorderlijk is voor de mindere liefhebbers.
    Enkele voorzetten van mijn kant.
  • Iedereen dient zelf te kunnen bepalen op welk niveau en hoeveel duiven op welk niveau er gezet worden.
  • Eens goed kijken naar kruislossingen zoals dat nu nog regelmatig gebeurd.

Dit zijn maar wat opmerkingen over Vliegen in de toekomst een ieder mag er het zijne over denken en dat mag gelukkig nog wel in Nederland. Als u het er niet mee eens bent vergeet het bovenstaande gewoon en ga op in uw eigen gedachte.

Alle liefhebbers veel succes de komende weken , maanden , jaren.

Heeft U vragen STEL Ze gerust mijn email adres is te Vinden op de site BIJ Te Koop en contact. Tot de volgende weekbabbel, Goede Gezondheid en hou JE haaks.

Mijn site www.dejongheukelum.nl of www.duivenwereld.nl / addejong



IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

John Logemann - Veranderen, hoe doe je ...

Niet zo'n rare vraag, de titel van dit stuk. Ons duivenwereldje is er vol van. Er moet veranderd worden, maar ...

John Logemann

John Logemann - Kiespijn

  Kiespijn, je kan het inderdaad missen. Afgelopen weken behoorlijk last gehad, vorige week zo erg dat ik ...

John Logemann

Eveliens Journaal 'Respect voor onze ...

Hallo allemaal, wij zijn er even tussenuit geweest, HEERLIJK, we zijn de auto ingestapt en hebben 1400 km zuidwaarts ...

Evelien's Journaal

COLUMNS

Michel Vanlint - Duiven volop in de ...

  Het is een noodzakelijk kwaad, een gebeurtenis die zich jaarlijks herhaalt. Nieuwe pluimen, slagpennen en ...

Michel Vanlint

John Logemann - Veranderen, hoe doe je ...

Niet zo'n rare vraag, de titel van dit stuk. Ons duivenwereldje is er vol van. Er moet veranderd worden, maar ...

John Logemann

Sjaak Buwalda - Duurde eventjes -

Ja ik weet het, je hebt er even op moeten wachten voordat hier wat nieuws verscheen. Buiten het vliegseizoen staan ...

Sjaak Buwalda