En zo uit de warmte van het eiland van de eeuwige lente terug naar de eerste warme lentedagen in ons anders zo koude kikkerlandje. Heb in het verleden wel eens een grotere temperatuurverschil bij thuiskomst meegemaakt, dit bevalt mij prima. Juist terug van de finale van één van de grootste evenementen op het gebied van oneloft races, die van de Derby Arona Tenerife, gehouden op het gelijknamige eiland. Een volkomen op toeristisme ingerichte omgeving, zon, zee stranden en voor wie van shoppen, terrashangen, boulevardlopen of eenvoudigweg zon aanbidden wil een ideale verblijfplaats. Zo kort voor de start van het vliegseizoen voor mij als coördinator voor de Nederlandse deelnemers, een laatste uitstap voordat het grote werk in de lage landen los barst. Een jaarlijkse reünie van deels een vaste kern deelnemers uit verschillende landen, waar ik met mijn Brabantse drinkbroeders Ad en Anton toch meest met onze Vlaamse zuiderburen de dagen onder de zon doorbrengen.

Vaste verzamelplaats bij café Manneke Pis, gezellige uren met de uitbaters van het grootse duivenlokaal uit Ninove, ofwel met voetbal of wielrennen op groot scherm en een Jupiler op tafel, het kon minder. De finale van de Derby Arona Tenerife heeft al jaren een vaste plaats op de kalender van de one lofties, of wel eenhoksracers. Een evenement met een groots internationaal karakter waar deelnemers uit wel 20 landen deelnemen. Een evenement onder misschien wel de meest pittige omstandigheden, door de natuurlijke barrières zoals vliegen over de oceaan, van eiland naar eiland. Laat je niet verassen door de relatief korte afstanden die vervlogen worden, over 100 km open zee naar maar één punt vliegen, is een kwaliteit die maar voor een klein percentage jongelingen is weggelegd. Qua afstand zou je denken met pure sprinters aan de start moeten komen en zware fond kansloos zou zijn, dit jaar bleek het omgekeerde de waarheid met opvallend veel ‘Barcelona’ vermeldingen in de afstammingen van de winnaars.

Aanleveren van de duiven vindt plaats in de maanden mei tot en met oktober, feitelijk buiten het normale kweekseizoen. Een tijd waar je nog eens van koppelingen kan veranderen, of de bewezen kweekparen nog eens een ronde kan laten grootbrengen voor dit evenement. In december wordt dan gestart met korte trainingen op het eiland zelf tot een 30 tal kilometers, waarnaar de activatieperiode van de reserveduiven plaatsvind rond de feestdagen. In januari wordt de voorbereiding vervolgt met een serie trainingen op Tenerife tot maximaal 60 kilometer, waarna in februari de eerste zee trainingen van start gaan. Deze vinden plaats vanaf de veerboten die zich tussen de eilanden Tenerife en Cran Canaria bewegen, tot maximaal halverwege de beide eilanden.

Na drie maanden voorbereiding gaat het echte spel in februari dan op de wagen, met de selectievlucht, de zogenaamde survivalrace, de eerste officiële race vanaf Gran Canaria waarbij de eerste autoprijs te winnen is. Evenals in voorgaande edities bleek deze vlucht het grootste struikelblok voor het grootste deel van het deelnemersveld. Toch is er altijd een ploeg duiven die zich nergens van aan trekt en met weinig moeite de natuurlijk hobbels nemen. De één noemt het geluk of toeval, toch zijn zij het die in de finale de dienst uitmaken. Voordat de finale plaatsvindt, wordt er nog een tweede carrace vanaf het westen van Cran Canaria gehouden, gevolgd door de halve finale vanaf Fuertafentura. Deze race, waarbij twee keer de oceaan overgevlogen moet worden, bepaald wie uiteindelijk om het grote geld gaan strijden, ook hier valt weer een derde deel van het uitgeselecteerde deelnemersveld af. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de spanning bij iedere race over het water tot grote hoogte stijgt bij de deelnemers, wie haalt de finale?

De finale zelf ging net zoals in de voorgaande twee edities vlot. De 179 gevleugelde toptalenten die geschikt bleken voor de dubbele eilandsprong kregen prima omstandigheden te verwerken met zon, een zachte rug-zijwind en rond de 21 graden Celsius over praktisch het hele parcours van 275 kilometer tot de thuisplaat. Bij aankomst was het op Tenerife meest zwaarbewolkt, wat overigens niet de vlotte aankomsten in de weg stond. Om 08.30 uur gingen na twee nachten mand, het is een lange reis met de wagen, de manden los, waarna het pakt vrijwel direct in de juiste richting vertrok. Dan om 11.47 uur verscheen de eerste klad boven de hokken, enkele seconden gevolgd door nog twee groepjes uit verschillende richtingen. Als in een wielercours met een massaspurt is het dan wie de meeste druk heeft om naar binnen te duiken. De eerste twee die naar beneden doken vergaten echter zich naar binnen te snellen en werden na een paar tellen overvleugeld door een twee handen vol vleugels, die het grote prijzengeld onder zich gingen verdelen. De winnaar werd bij onze zuiderburen gevierd, ook al winnaar in 2015, die er met de hoofdsom van € 120.000,- vandoor ging.  Daarna ging het enorm snel, om 11.58 uur waren 127 finalisten de finishlijn gepasseerd waarbij 7 van de 9 Nederlandse finalisten:

  • 5e Team Borger Pigeons € 6000,-
  • 22e Team Poelman - Kap € 500,-
  • 25e Gebr. Vieberink € 500,-
  • 31e John Rimmelzwaan € 200,-
  • 34e Team Pigeons 4 racing € 200,-
  • 85e John Rimmelzwaan € 50,-
  • 95e Henri van Venrooy € 50,-
  • 136e Falco Ebben € 50,-
  • 142e Team di Roberto € 50,-

De organisatie onder leiding van José Ledesma was weer prima voor elkaar gedurende het gehele evenement. Iedere race is via een livestream in beeld en uitslag te volgen, tijdens de finale voor de bezoekers gratis eten en drinken. De winnaars op de dag na de finale op geheel eigen wijze in op de gala avond in het zonnetje gezet, kan er gedanst worden, een live band plus een oorverdovende drumband met dansers die de avond in vuur en vlam zetten. Je moet het meemaken om het zelf te kunnen beoordelen.

De volgende editie 2018 is alweer geboekt. Noteer alvast in je agenda de derde week met dikker letters ‘finale Derby Arona Tenerife’. Het aanleveren vanaf mei tot en met oktober, deelname van € 220,- voor een team van 1 geactiveerde plus 4 reserveduiven (ex transportkosten). Voor meer info of aanmelden voor deelnamen, mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Sjaak Buwalda



IN DE KIJKER

GESPONSORDE LINKS

ANDERE EENHOKSRACEN

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Gewoon genieten

Er speelt momenteel van alles in duivenland, de commissie "Eerlijk spel" trekt er behoorlijk aan. Concrete ...

John Logemann

Sporten / NPO

Er zijn op deze tijd van het jaar weer veel sporten te zien op de televisie zoals veldrijden , voetbal , snooker , ...

Ad de Jong

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann

COLUMNS

Eens de grote rui voorbij, gaan wij aan ...

Het energievermogen van elke duif is beperkt, de kunst bestaat er dus in, om met behoud van een goede gezondheid de grote ...

Frans Musch

Gewoon genieten

Er speelt momenteel van alles in duivenland, de commissie "Eerlijk spel" trekt er behoorlijk aan. Concrete ...

John Logemann

Schoon schip

Volgens mij heeft iedereen weleens zo'n moment. Hopelijk wat vaker zelfs. Zo'n moment dat je beseft dat je nu ...

John Logemann