Bij de meeste afdelingen zijn de eerste rake klappen al gevallen met de jonge duiven vluchten. Afdeling 10 heeft er juist voor gekozen om later in het seizoen te beginnen en we zullen zien of het de juiste beslissing is geweest. Toch blijft het vreemd dat er steeds weer grote verliezen zijn en als ik afdeling 9 als voorbeeld pak dan zie je daar een goed beleid maar ook hun zijn aan de beurt geweest met flinke verliezen. Opleervluchten en dus een voorzichtige benadering is ook niet goed genoeg om het verlies te beperken. En dan het bij huis africhten, iedereen doet het op zijn manier en of je nu 1km van het hok begint of 20km ik vraag mij af of het allemaal nut heeft gehad als je de verliezen ziet in Nederland. Als je jonge duiven niet trainen kan ik mij voorstellen dat je het probeert te forceren met kleine stukjes af te richten maar die 1,5uur weg trekken moet je daar nou zo voorzichtig mee omspringen? Hetzelfde is als we naar het weer kijken want wat is nu echt africhting weer? Als er oost in de wind zit niet africhten, erg warm weer niet doen, bewolking erg gevaarlijk en dan moeten we het al helemaal niet hebben over een inversie muur want als we de kenners moeten geloven kun je dan beter de manden meteen retour mee naar huis nemen.

In de koppel loslaten of 1 voor 1 heeft ook geen duidelijk beeld gegeven want in beide kampen zijn forse verliezen gevallen. En 20 keer of meer afgericht of een enkele keer zegt ook niet genoeg want weer vallen er veel verliezen aan beide zijden. Gezondheid tuurlijk heel erg belangrijk maar weer zie ik liefhebbers die de week ervoor top 10 draaien en een week later de helft kwijt zijn. Dit jaar hoor je ook veel coli problemen er zijn liefhebbers die het gewoon meerdere keren hebben gehad. Maar in mijn omgeving hoor ik ook spelers praten over het slecht willen trainen bij huis en na een dierenarts bezoek weinig verbetering hebben gezien. Zou er misschien toch iets heersen wat zelfs de dierenartsen niet opvalt?

En vervoer? Kunnen we daar nog iets mee winnen?? Ik denk dat daar nog genoeg mee te doen is, en dan doel ik vooral op ervaringen uitwisselen met andere vervoerders. Er zijn dus afdelingen waar grote verliezen werden geleden met jonge duiven. Waarom deze grote verliezen? Het zal vele oorzaken hebben waar we de vinger niet op kunnen leggen dus daar moeten we juist geen aandacht aan schenken. Maar waar je wel iets aan kan doen moet juist bovenop gezeten worden en zien of je dit kan verbeteren. Er is al genoeg over geschreven maar met jonge duiven moet je voorzichtig omspringen en niet de vrachtwagens maar volstampen omdat het bij de vervoerder bijna niet meer uitkan om onze duiven fatsoenlijk te brengen naar de lossing plek. Dit weekend werd er door een vervoerder letterlijk gezegd dat het bijna vrijwilligers werk was.

Het was al in het land bekend dat de vrachtwagen stampvol laden niet bevorderlijk is voor het welzijn van "onze" duiven alleen ook dit weekend was het weer raak en nu werden weer alle rijen met manden in de vrachtwagen benut omdat dit volgens de chauffeur een besluit was van de afdeling die dit weekend zijn eerste jonge duiven vluchten had. Liefhebbers stelden nog voor aan de chauffeur om de bovenste en onderste rij vrij te houden voor het welzijn van onze diertjes maar dit kon de chauffeur weinig schelen want hij was volgens hem alleen maar de vervoerder....... Nou begrijp ik ook dat er genoeg liefhebbers in deze afdeling hebben geconstateerd dat de duiven op meerdere vluchten geen water hebben gekregen! Want onze goed geprepareerde duiven meegeven aan iemand die totaal geen verantwoordingsgevoel heeft over het "product" wat hij vervoerd is vragen om problemen.

Op deze manier zullen er steeds meer duivenliefhebbers gaan afhaken want elk jaar de deksel op je neus krijgen met de grote verliezen van je jonge garde...... Dat gaat niemand volhouden en vooral de tijd en energie die er mee gepaard gaat kan de druppel zijn om met deze hobby te stoppen. De afdeling moet hier ook veel meer bovenop zitten en vooral luisteren naar de leden en niet voor je eigen ego in een bestuur gaan zitten. Maar ja zolang we nog steeds bang zijn om is massaal niet in te korven om een signaal af te geven zal er weinig veranderen. Dus we blijven gewoon net zolang doorgaan tot de stekker er financieel wordt uitgetrokken omdat de hobby niet meer betaalbaar is en het merendeel de stofjas aan de wilgen heeft gehangen.

Ome Gerrit



PIGEONSUPPORT.COM

IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

Comb. Poelman - Erica

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

Uitgesteld

Voor zaterdag 12 augustus waren de weersverwachtingen niet al te best. In de namiddag mogelijk wat beter of dat lang ...

Ad de Jong

Snapt u het nog

Vorige week is Bergerac om 13 uur gelost met een flinke wind mee. Je kon op je vingers natellen dat er in de avond duiven ...

Ad de Jong

Dames voetbal top

Gisteren avond naar de Nederlandse dames gekeken die tegen Zweden speelden. Het werd een leuke wedstrijd om naar te ...

Ad de Jong

COLUMNS

Gelukkig zijn, hangt niet af van ...

“Varietas placet” (Tacitus), (verscheidenheid behaagt) is niet van toepassing als men weet dat Vlaams Brabant ...

Michel Vanlint

Vrouwenvoetbal… duiven…

Ik heb u ooit al eens  verteld… hoe geschokt ik was toen onze oudste thuis kwam.. “ Mam.. ik wil ...

Esther Bultman

In gesprek met Roger Engelen

Er was een tijd dat vooral Duitsers me wel eens vroegen waar ik woonde. Als ik dan zei ‘bij Turnhout’ ...

Ad Schaerlaeckens