Rondje om de kerk was in het verleden de spottende term van onze Nederlandse spoorwegen maar langzamerhand begin ik ook zo naar het duivenvervoer en zijn lossing beleid te kijken. Als je de laatste weken ziet wat er bijvoorbeeld in afdeling 10 gebeurd dan vraag ik mij echt af of we nog wel met topsport bezig zijn. Een Dagfond vlucht die op zaterdag al teruggaat naar een Vitesse vlucht terwijl de vooruitzichten voor de volgende dag prima waren. Waarom we niet blijven staan op de zaterdag en afwachten wat de volgende dag brengt is mij een groot raadsel en verschillende liefhebbers die ik gesproken had snapte er ook zeer weinig van. In mijn ogen ontneem je de Dagfond spelers een mooie vlucht en dan maar niet te spreken over een verkapte competitievervalsing. Want als je een Vitesse vlucht als Dagfond laat meetellen hoe serieus kun je de sport dan nog nemen?

We worden al het lachertje van Nederland genoemd met onze splitsing van afdeling 10 en dan ook nog een NPO winnaar uitroepen op 220km is te zot voor worden natuurlijk. Dit weekend waren de vooruitzichten voor zaterdag zeer slecht en verschillende afdelingen gingen al schuiven met hun dag van inkorven. Een goede zaak als je de duiven niet extra wilt belasten en in mijn optiek hoort het duivenwelzijn ook op de eerste plaats te staan. Afdeling 10 dacht ach vorige week van een Dagfond een Vitesse gemaakt dus dan kunnen we deze week wel van een Midfond het rondje om de kerk maken. Nee zaterdag inkorven was geen optie omdat er waarschijnlijk is afgesproken om alleen over te staan met jonge duiven. Dus eindconclusie een vlucht van gemiddeld 130km met een zeer traag verloop en verschillende duiven die nog moesten nakomen bij het afslaan van de klokken. Zeer jammer ook dat er weinig communicatie is over het hoe en waarom want misschien geeft dit liefhebbers een ander beeld over de genomen beslissing.

Deze week was wel afdeling 8 het lachertje van Nederland want hun besliste al op donderdag dat ze niet genoeg vertrouwen hadden in de weersverwachting van het aankomende weekend. Alle vluchten werden afgelast om deze reden en het lijkt mij logisch dat liefhebbers hun verbazing hierover uitspraken, Tegenwoordig kunnen we het weer al niet voor een dag voorspellen laat staan meerdere dagen. Schandalige beslissing en dan vraag ik mij af wat zulke mensen bezield want hun willen toch ook graag een vlucht? Of zijn de zaterdagvliegers de bepalende factor waardoor deze beslissing is genomen? Want hier moeten we vanaf in de duivensport anno 2017 en het is gewoon niet meer van deze tijd. Wil je niet op zondag vliegen om je geloofsovertuiging? Prima toch want je moet elkaar hierin kunnen respecteren. De regels omtrent deze materie zijn bekend dus het zou geen problemen hoeven te geven.

Eerder schreef ik ook over de watertoevoer in de vrachtwagens en dan vooral het drinken van onze duiven. Om daar even op terugkomend heb ik informatie ingewonnen bij verschillende liefhebbers en het blijkt dat de jaarlingen erg veel moeite hebben met het drinken bij twee dagen mand. Na een gesprek te hebben gehad met H.L.G uit Amsterdam over dit probleem bij de jaarlingen was zijn conclusie dat jonge duiven tegenwoordig te weinig doorgespeeld worden op de laatste vlucht. Hierdoor missen ze de ervaring van twee dagen mand en het verplicht moeten drinken op zulke vluchten. Dus voor veel liefhebbers zou dit een aandachtspunt moeten zijn en investeren in de toekomst is in dit geval erg belangrijk.

Het zou misschien een goed idee zijn om vanuit de afdeling een vlucht na te bootsen waarin de duiven twee nachten mand krijgen.
Dus dan het bekende rondje om de kerk alleen dit met twee dagen mand zou goed kunnen uitpakken voor de ervaring van later.

Ome Gerrit



IN DE KIJKER

Uw website 1 jaar naast elk artikel?

Bekijk onze tarieven om te adverteren!

GESPONSORDE LINKS

SPONSOREN

TOPPERS IN BEELD

Combinatie Kroesen uit Klazienaveen

Drukt neus aan het venster met diverse kampioenschappen in afdeling 10. Als we de klok zeg maar 10 jaar terug zetten ...

Topper in beeld

Theo Streefkerk en zoon, Ameide - ...

Inleiding Theo Streefkerk is een heel bekende naam onder de mannen van het zware labeur. Iedereen heeft zijn naam ...

Topper in beeld

Klip - Verhagen, Rotterdam

Klip – Verhagen (Rotterdam) Wat kunnen we nog schrijven over deze combinatie. Al jaren staan ze aan de top van de ...

Topper in beeld

KEEK OP DE WEEK

John Logemann - Kiespijn

  Kiespijn, je kan het inderdaad missen. Afgelopen weken behoorlijk last gehad, vorige week zo erg dat ik ...

John Logemann

Eveliens Journaal 'Respect voor onze ...

Hallo allemaal, wij zijn er even tussenuit geweest, HEERLIJK, we zijn de auto ingestapt en hebben 1400 km zuidwaarts ...

Evelien's Journaal

John Logemann, blog - terug naar de ...

Het is donderdag vandaag, de vakantie zit er weer bijna op. We hebben twee weken door Denemarken en Zweden ...

John Logemann

COLUMNS

Sjaak Buwalda - Duurde eventjes -

Ja ik weet het, je hebt er even op moeten wachten voordat hier wat nieuws verscheen. Buiten het vliegseizoen staan ...

Sjaak Buwalda

Liefhebbers beslissen - Ad ...

     Natuurlijk kan je niet meer spreken van een sport waarin de ene liefhebber 500 duiven in zet ...

Ad Schaerlaeckens

John Logemann - Kiespijn

  Kiespijn, je kan het inderdaad missen. Afgelopen weken behoorlijk last gehad, vorige week zo erg dat ik ...

John Logemann